[scheikunde] pH beredeneren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

pH beredeneren

1) Je vult twee reageerbuizen (buis 1 en 2) met melk, alvleessap en gal.

2) Je vult twee andere reageerbuizen (buis 3 en 4) met melk, alvleessap en water.

3) Aan elke buis voeg je evenveel fenolftaleïne toe.

4) Je maakt de pH van de buizen gelijk door toevoeging van NaOH.

Overige info:

- alle hoeveelheden zijn hetzelfde.

- de pH van volle melk is 8,2.

- melkvet wordt verteerd door lipase.


Vraag: welke waarde moet de pH in de buizen hebben na toevoeging van NaOH?

A) Een waarde iets boven 8,2

B) Een waarde van 8,2

C) Een waarde iets onder 8,2

Ik heb de samenstellingen van het alvleessap en gal erbij gepakt en daaruit beredeneert dat de pH zou moeten dalen, omdat ik dacht dat het water een H opnam, waardoor het zuurder wordt. Maar het antwoord blijkt A te zijn. Kan iemand me uitleggen waarom?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH beredeneren

Welke kleurverandering neem je waar als je aan een oplossing die fenolftaleïne bevat NaOH toevoegt?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH beredeneren

Ik denk dat je een paars-rode oplossing te zien krijgt.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH beredeneren

Ja, de oplossing kleurt paars. En boven welke pH begint de paarsverkleuring?

Zie hiervoor bv. binas tabel 52 A zuur-base-indicatoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH beredeneren

Boven een pH > 8,2.

Dit had ik zelf ook bedacht, maar toen ging ik dingen erbij verzinnen dat de opgeloste OH-groep zou reageren met het water of de HCl in alvleessap... maar dat is dus niet zo?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH beredeneren

Ja, bij pH >8,2 maar ik zou zeggen net boven de 8,2 als je toevoegt totdat je net de kleurverandering kunt zien.

De buizen hebben dan dus dezelfde pH.

De OH- ionen kunnen inderdaad reageren met stoffen uit de volle melk, maar dit terzijde.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH beredeneren

Margriet schreef: ma 20 jan 2014, 19:27
maar dit terzijde.
Je hoeft er dus niet op te letten? Want daar zat m'n valkuil: ik dacht dat de OH-groep uit de natronloogoplossing dan weer zou 'verdwijnen' doordat het ergens opgenomen werd waardoor de pH zou dalen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH beredeneren

Als je aan een mengsel NaOH toevoegt tot pH>8,2 dan is er in dat mengsel geen HCl of ander sterk zuur meer aanwezig omdat NaOH die zuren neutraliseert. Alleen kan er nog wat zeer zwak zuur aanwezig zijn.

Het is wel zo dat hoe meer zuur er aanwezig was hoe meer NaOH je nodig hebt om tot die pH te komen. Er is niet gegeven hoeveel NaOH er gebruikt is om tot die pH te komen en ook niet of voor beide buizen evenveel nodig was. Er is alleen gegeven dat er genoeg is toegevoegd om tot die pH te komen.

OH- ionen kunnen reageren met stoffen uit de volle melk maar daar is wel tijd voor nodig. Dat gebeurt niet momentaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: pH beredeneren

Ok, bedankt voor de hulp! Weer even goed als altijd! ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 301

Re: pH beredeneren

Als het goed is kunnen de OH-ionen reagereren met de vetzuren die ontstaan door de lipolyse(weet niet hoeveel effect dit heeft dan).

Misschien heeft die met gal hier meer last van omdat de vetbolletjes kleiner zijn dan.

Grappig dat de gegeven pH voor melk 8.2 is, dit is (naar mijn weten) namelijk veelste hoog voor normale (volle) melk...
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer