verschijnselen verklaren met molecuultheorie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

verschijnselen verklaren met molecuultheorie

hallo allemaal, ik heb deze week een toets van natuurkunde maar ik heb een beetje moeite met sommige vragen in mijn boek.

het gaat over warmtetransport en ik weet nu het een en ander over geleiding, stroming en straling. Nu moet ik met behulp van de molecuultheorie de volgende dingen verklaren:

waarom is een wollen trui warm?

waarom is een gaatjeshemd warmer dan een hemd zonder gaatjes?

waarom bevriest de grond onder sneeuw niet?

waarom isoleert schuim goed?

deze vier vragen kan ik niet echt goed uitleggen, ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

Voor je eerste vraag zie volgende link, staat er letterlijk in:

http://en.wikipedia.org/wiki/Clothing_insulation
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 32

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

ohja ik zie het. bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

Dat isoleren van schuim heeft een soortgelijk antwoord. Kan je ook in hetzelfde stukje tekst vinden.

Zie je het verband?

Die met sneeuw kan je hier vinden:

http://nsidc.org/cryosphere/snow/climate.html

Merk wel op dat de grond wel kan bevriezen onder sneeuw, die vraag klopt niet helemaal.

Maar sneeuw houdt de grond toch langer warm.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 32

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

ja ik snap het maar bij een gaatjeshemd vind ik dat dan weer een beetje tegenstrijdig. ik heb daar als antwoord:
  • In een gaatjeshemd kunnen de moleculen door de gaten heen bewegen en tegen andere moleculen aanbotsen die dan ook sneller gaan bewegen waardoor de temperatuur toeneemt over een groter oppervlak. Bij een hemd zonder gaatjes kunnen de moleculen nergens heen dus blijven ze op een kleiner oppervlak waardoor je het dus minder warm hebt dan met een gaatjeshemd aan.
bij wol kan de warmte voorderest ook nergens heen door de stilstaande lucht, dus dat vind ik een beetje vreemd?

Berichten: 32

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

ik had dit bedacht bij die sneeuwvraag:

Sneeuw is wit en neemt niet veel straling op en zendt ook niet veel straling uit, dat betekent dat de warmte onder de sneeuw niet naar buiten kan en dus blijven de moleculen onder de sneeuw tegen elkaar aanbotsen waardoor de grond dus niet bevriest

dat komt wel op hetzelfde neer toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

Sharmee schreef: di 21 jan 2014, 13:24
Bij wol kan de warmte voorderest ook nergens heen door de stilstaande lucht.
Dit is juist! De stilstaande lucht werkt als isolator, dus er is minder verlies aan geleiding.

Er is ook minder verlies aan stroom want de wind gaat niet zo goed door een trui.
Sharmee schreef: di 21 jan 2014, 13:24
ja ik snap het maar bij een gaatjeshemd vind ik dat dan weer een beetje tegenstrijdig.
Dat is inderdaad een beetje tegenstrijdig, en je uitleg klopt niet. Je zult meer warmte verliezen door wind (stroming) en radiatie (straling). Maar er is nog een derde manier van warmtetransport, je hebt het zelf neergeschreven in je eerste post.

Hint: sporten met een hemd met gaatjes en met een hemd zonder gaatjes. Wat is achteraf het koudste?

Maar je hebt wel gelijk, de vragen zijn verwarrend en in feite net iets te kort om de essentie weer te geven :P .
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 32

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

haha ehm de 3 soorten zijn geleiding, stroming en straling. En na het sporten is het hemd met gaatjes achteraf het koudste denk ik omdat je lichaamswarmte ontsnapt door die gaatjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

Als je sport zweet je. Met welk soort hemd zweet je het hardst?

Water is heel erg goed geleidend, dus wat gebeurt er dan met je warmte?

zie ook:

http://www.odlo-shop.nl/blogs/odlo-shop-weblog/hoe-werkt-een-zweethemd-een-review-van-het-odlo-cool-singlet/

Dat antwoord met de sneeuw ziet er ook goed uit.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 32

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

1. met de dichte lijkt mij, net als met geox die hebben ook gaatjes en daardoor hebben de dragers minder last van zweetvoeten.

2. het zweet geleidt de warmte waardoor het dus eigenlijk uit je lichaam gaat, als er dan geen gaatjes in het hemd zitten kan deze warmte nergens heen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

Sharmee schreef: di 21 jan 2014, 14:00
1. met de dichte lijkt mij, net als met geox die hebben ook gaatjes en daardoor hebben de dragers minder last van zweetvoeten.
Dit is goed, als je natte voeten hebt en het vriest, zal je bijvoorbeeld heel snel koude voeten krijgen.
Sharmee schreef: di 21 jan 2014, 14:00
2. het zweet geleidt de warmte waardoor het dus eigenlijk uit je lichaam gaat, als er dan geen gaatjes in het hemd zitten kan deze warmte nergens heen
De warmte kan nog wel weg door stroming (wind, weet je waarom?) en ook omdat er minder isolatie is, maar je zult minder zweten, dus er is minder verlies door geleiding.

Enkele tips voor op je toets: probeer zoveel mogelijk uit te leggen a.d.h.v. die drie termen, geleiding stroming en straling. Bij geleiding is water een grote factor en bij stroming is wind een grote factor.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 32

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

o oke, heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: verschijnselen verklaren met molecuultheorie

Sharmee schreef: di 21 jan 2014, 14:00
1. met de dichte lijkt mij, net als met geox die hebben ook gaatjes en daardoor hebben de dragers minder last van zweetvoeten.

2. het zweet geleidt de warmte waardoor het dus eigenlijk uit je lichaam gaat, als er dan geen gaatjes in het hemd zitten kan deze warmte nergens heen
Ik zie nu pas de je schreef 'geen gaatjes'. Ik dacht dat er stond: als er gaatjes in het hemd zitten.

Als er gaatjes in zitten, heb je het warmer omdat er geen zweet is (zoals je uitlegt adhv geox). Zonder gaatjes heb je wél zweet, en verlies je dus meer warmte aan geleiding door water! Als je hemd nat is, kan die warmte ontsnappen, gaatjes of niet. Het verschil is dat het hemd met gaatjes niet nat wordt.

Als beide hemden droog zijn, zal het hemd met gaatjes het meeste warmte verliezen, omdat er minder stilstaande lucht is (de wind (stroming dus) blaast de warme lucht rondom je makkelijker weg). Maar de factor van het zweet is in die vraag groter.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer