[scheikunde] Reacties & notaties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Reacties & notaties

Schrijf de vergelijking op van de reactie tussen zoutzuur en kalkwater.

Ik schrijf op wat er aanwezig is. Beide stoffen zijn opgelost. Je krijgt dus het volgende:

Zoutzuur: H3O+ (aq); Cl-(aq)

Kalkwater: Ca2+ (aq); OH- (aq)

Dus je krijgt de volgende reactie: H3O+ (aq) + OH- (aq) ⇔ 2 H2O (l).

Ik vraag me af of dit voldoende is. Ik maak dit in de paragraaf zuur-base reacties, dus ik ging ervan uit dat je deze deeltjes moest laten zien in de reactievergelijking. In de praktijk reageren calcium en chloride ook goed met elkaar in water, maar dat hoef je hier dus niet te laten zien? Kan iemand me uitleggen hoe ik er (snel) achter kan komen wanneer je wat laat zien?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reacties & notaties

In de praktijk reageren calcium en chloride ook goed met elkaar in water, maar dat hoef je hier dus niet te laten zien?

Hoe bedoel je dit? Dat ze voor en na de pijl netjes in oplossing blijven, ergo dat er niets veranderd is? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Fuzzwood schreef: di 21 jan 2014, 15:03
Hoe bedoel je dit? Dat ze voor en na de pijl netjes in oplossing blijven, ergo dat er niets veranderd is? ;)
Nou, ik dacht dat je ook (in dezelfde reactie) moest aangeven: Ca2+ + Cl2-⇔ CaCl2

Oh, wacht nu zie ik het. De calcium- en chloride-ionen zijn opgelost in water en CaCl2 is een vaste stof (als ik me niet vergis?), dus zal dat niet plaatsvinden?!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Reacties & notaties

juist, calcium-ionen in oplossing en chloride-ionen in oplossing doen niks met elkaar.

verschrijving: Cl2-bestaat niet
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Jan van de Velde schreef: di 21 jan 2014, 15:40
verschrijving: Cl2-bestaat niet
Bedoel natuurlijk 2 Cl-. En je hebt dus Cl- in opgeloste toestand en Cl2 in vaste toestand, toch?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reacties & notaties

Dat ligt eraan bij welke temperatuur en druk. Bij kamertemperatuur en 1 atmosfeer is dit een mooi groen gas.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Ok, bedankt! :D
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

De juiste reactievergelijking is A toch? Maar hierbij wordt er wel een zout (= vaste stof) gevormd terwijl het zoutzuuroplossing betreft. Waarom kan het hier dan wel en bij m'n eerste vraag niet?

Bij vraag 1 was het omdat ionen in een oplossing niet met elkaar reageren. Maar als er dan een ion in een oplossing zit en een ion in een vaste stof en die worden vervolgens bij elkaar gegooid, dan zal er een zout ontstaan?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (143.5 KiB) 302 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reacties & notaties

Even terug naar het begin. Je vergeet daar de laatste stap.

Eerste stap:

Ik schrijf op wat er aanwezig is. Beide stoffen zijn opgelost. Je krijgt dus het volgende:

Zoutzuur: H3O+ (aq); Cl-(aq)

Kalkwater: Ca2+ (aq); OH- (aq)
Dat is goed.

Tweede stap.

Dus je krijgt de volgende reactie: H3O+ (aq) + OH- (aq) ⇔ 2 H2O (l).
Ook goed.

Nu nog stap 3, welke deeltjes er na de reactie in oplossing aanwezig zijn.

Welk deeltjes zijn dat?

En je hebt dus na de reactie gekregen een oplossing van de stof ...... in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Calcium- en chloride-ionen zitten nog opgelost in de oplossing. Want die zitten verdeeld in het glas/de reageerbuis.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reacties & notaties

Klopt er zitten nog Ca2+ en Cl- ionen in de oplossing. Die ionen zijn niet veranderd maar er is wel een andere stof ontstaan.

Welke stof of, beter gezegd, welk zout is er na de reactie in oplossing aanwezig?

Soms is het handig om, desnoods op een kladblaadje, de stoffenvergelijking op te stellen.

Ik maak het begin: Ca(OH)2 + 2 HCl → ....

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

CaCl2 is het enige zout wat kan ontstaan uit deze twee stoffen?!

Ca(OH)2 + 2 HCl → CaCl2 + 2 H2O

In dat geval zou er een mol CaCl2 en twee mol water ontstaan, maar Ca(OH)2 is toch uiteengevallen omdat het opgelost is in water?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Reacties & notaties

Als Ca2+ en Cl- met elkaar reageren, dan is dat inderdaad tot calciumchloride, CaCl2.

Maar reageren ze ook daadwerkelijk? Hoe kun je dat nagaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reacties & notaties

Ja, je hebt na reactie een oplossing van de stof calciumchloride gekregen. Als je deze oplossing zou indampen krijg je immers CaCl2(s). Een nieuwe stof dus maar de ionen op zich zijn niet veranderd.

Ca(OH)2 valt bij oplossen uiteen in Ca2+(aq) en 2OH-(aq), dat klopt en het is hier OH- (aq) dat gereageerd heeft met H+(aq).

Maar in de stoffenvergelijking, niet te verwarren met de reactievergelijking, schrijf je de stoffen die je oplost en de stoffen die ontstaan. Dus die je krijgt als je het mengsel zou indampen.

Bij vraag 64 over BaCO3 is antwoord A niet het juiste. Waarom niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Margriet schreef: di 21 jan 2014, 19:44
Bij vraag 64 over BaCO3 is antwoord A niet het juiste. Waarom niet?
Omdat BaCO3 een vaste stof is, die tevens slecht oplosbaar in water is. Je hebt hier te maken met een zuur-base reactie, dus zul je in de reactievergelijking de zuur en de base met elkaar moeten laten reageren. In dat geval zou ik voor antwoord B kiezen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer