[scheikunde] Reacties & notaties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Reacties & notaties

Bij B is CO32- (aq) de base.

CO32- is wel de base maar is deze ook in oplossing als CO32- (aq) aanwezig?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Margriet schreef: di 21 jan 2014, 20:41
CO32- is wel de base maar is deze ook in oplossing als CO32- (aq) aanwezig?
Nee, bariumcarbonaat lost slecht op in water, dus mogen we aannemen dat de stof niet uiteen valt.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Reacties & notaties

Ja, bariumcarbonaat lost slecht op en dus is het carbonaat-ion gebonden aan Ba2+ als BaCO3 aanwezig. Je schrijft daarom in de reactievergelijking BaCO3 (s)

Maar wat is nu wel het juiste antwoord? En waarom is A niet juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Margriet schreef: di 21 jan 2014, 21:08Maar wat is nu wel het juiste antwoord? En waarom is A niet juist?
A is niet juist, want niet HCl reageert met bariumcarbonaat, maar alleen het opgeloste zuur, de H3O+.

B is niet juist, want bariumcarbonaat lost slecht op in water.

D is niet juist, want H2CO3 is alleen een 'tussenstation' dat meteen uiteen valt in H2O en CO2 omdat het een instabiele molecuulstructuur heeft.

Dus het is C. Eerst had ik die afgestreept omdat ik afgeleid werd door de Ba2+ en ik vond dat vreemd omdat de stof bariumcarbonaat slecht oplosbaar is in water. Maar de carbonaat reageert met het zuur uit HCl, dus blijft er Ba2+ in opgeloste vorm over in de oplossing.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Reacties & notaties

Ja, klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Nogmaals bedankt voor de hulp Margriet ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Ik kom net deze vraag tegen: Geef de vergelijking van de reactie die plaatsvindt van calciumfosfaat met zoutzuur.

Eerst noteer ik de stoffen die aanwezig zijn: Ca3(PO4)2 (wat uiteen valt in Ca2+en PO43-ionen) en HCl (wat uiteen valt in H3O+ en Cl- ionen). Je hebt het zuur HCl wat reageert met de base PO43-. In tabel 49 van Binas zie ik dat ik te maken heb met een sterk zuur en een zwakke base, wat betekent dat deze reactie verloopt tot een bepaald evenwicht (wat verder niet van toepassing is voor deze vraag).

Ik heb geleerd dat H3O+ een H+ atoom kan afgeven en dat PO43- drie H+ atomen kan opnemen.

Ik noteer dus: 6 H3O+ (aq) + 2 PO43- (aq) → 2 H3PO4 (aq) + 6 H2O (l).

Dit schijnt niet te kloppen, want dit zou moeten zijn: Ca3(PO4)2 (s) + 6 H3O+ (aq) → 3 Ca2+ (aq) + 2 H3PO4 (aq) + 6 H2O (l).

Heb ik een denkfout gemaakt door eerst het zout calciumfosfaat in m'n hoofd op te lossen in water, terwijl dat niet gebeurt?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Reacties & notaties


... Ca3(PO4)2 (wat uiteen valt in Ca2+en PO43-ionen)...
Ca3(PO4)2 is een zeer slecht oplosbaar zout. (bij mij tabel 45A) Je schrijft daarom Ca3(PO4)2(s)

In tabel 49 van Binas zie ik dat ik te maken heb met een sterk zuur en een zwakke base, wat betekent dat deze reactie verloopt tot een bepaald evenwicht
Zuur-basereacties zijn in principe evenwichtsreacties maar reacties met een sterk zuur of een sterke base liggen zo ver naar rechts dat we die (meestal) als aflopend mogen beschouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reacties & notaties

Margriet schreef: za 08 feb 2014, 17:31
Ca3(PO4)2 is een zeer slecht oplosbaar zout. (bij mij tabel 45A) Je schrijft daarom Ca3(PO4)2(s)
Exact. Stom dat ik zo iets kleins over het hoofd zie :oops:
Margriet schreef: za 08 feb 2014, 17:31Zuur-basereacties zijn in principe evenwichtsreacties maar reacties met een sterk zuur of een sterke base liggen zo ver naar rechts dat we die (meestal) als aflopend mogen beschouwen.
Ok, duidelijk.

Bedankt!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer