[natuurkunde] toepassing wet van Lenz

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

toepassing wet van Lenz

hallo

Het volgend netwerk was gegeven:
lenz1.png
lenz1.png (29.14 KiB) 406 keer bekeken
Met de vraag in welke zin de stroom loopt in het middelste netwerk direct nadat de schakelaar is aangesloten.

Indien de schakelaar juist gesloten is heb ik:
lenz.jpg
lenz.jpg (66.2 KiB) 408 keer bekeken
Er zal dus een stroom moeten lopen in het middelste netwerk die de toename van de magnetische flux verhindert. Klopt het dat men enkel rekening moet houden met de magnetische inductie in het groene stuk en er dus een stroom in het middelste netwerk zal lopen in tegenwijzerzin?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: toepassing wet van Lenz

Nee, dat klopt niet. In het buitenste circuit loopt de stroom in tegenwijzerzin, dus in het binnenste circuit?....

Berichten: 28

Re: toepassing wet van Lenz

In het buitenste circuit loopt de stroom in tegenwijzerzin, die een magnetische inductie(die heb ik getekend op de tekening) uit het blad als gevolg heeft in het groene deel. Om dit tegen te gaan moet er toch een geinduceerde magnetische inductie ontstaan in het groene deel die in het blad is gericht? Om zo'n inductie te hebben loopt de stroom in het binnenste circuit toch ook in tegenwijzerzin?

Nu heb ik wel geen rekening gehouden met het blauwe deel..

Berichten: 28

Re: toepassing wet van Lenz

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2whk ... t6x2WTb-2w



Misschien dat het duidelijker is via deze afbeelding. Ik zie niet in welke oplossing de juiste is en waarom.

Moest iemand het weten, graag reactie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: toepassing wet van Lenz

kenzo360 schreef: di 21 jan 2014, 17:30
Nu heb ik wel geen rekening gehouden met het blauwe deel..
Dat zou ik maar wel doen. Het gaat om het veld dat door de stroomkring omsloten wordt. Of anders gezegd, het veld dat beide stroomkringen gemeenschappelijk hebben, en dat is nou juist het blauwe deel.

Berichten: 28

Re: toepassing wet van Lenz

oke, nu snap ik het

Bedankt!

Reageer