[scheikunde] Is water een lewiszuur?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Is water een lewiszuur?

Ik had net perongeluk al een topic in de scheikunde sectie aangemaakt, maar zag pas te laat dat deze sectie veel gepaster was voor mijn vraag.

In mijn tekstboek organische chemie wordt gezegd dat H2O een lewiszuur is. Verder lees ik op internet dat alle normale zuren ook lewiszuren zijn.

Als ik het goed begrijp is een lewiszuur dus een verbinding/atoom dat een elektronenpaar kan accepteren. Neutraal H2O heeft 2 elektronen van waterstof, en 6 elektronen van zuurstof. Hierdoor heeft de O een vol octet.

Om elektronen te kunnen accepteren moet een atoom (in ieder geval bij H2O) toch minder dan 8 elektronen om zich heen hebben? Zoja, dan zou H2O toch geen elektronenpaar meer kunnen accepteren, en zou het toch geen lewiszuur meer zijn?

Dat H2O als lewisbase kan fungeren begrijp ik aan de andere kant wel. Het kan natuurlijk wel een elektronenpaar afstaan, aangezien het twee lone-pairs heeft. Maar dat H2O ook een lewiszuur zou zijn snap ik niet.. Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Is water een lewiszuur?

Je uitleg dat water in ieder geval een lewisbase kan zijn is correct. Laten we die kennis gebruiken om uit te leggen dat water ook een lewiszuur is.

Beschouw de reactie H2O + H2O --> H3O+ + OH-

Het Brønstedzuur/-base kan je hier natuurlijk makkelijk aanduiden (één water fungeert als base, het andere als zuur), en in principe is de Lewis-uitleg exact hetzelfde: de lewisbase offert een vrij elektronenpaar op om een H+ te binden: als er een molecule als lewisbase fungeert moet er ook een corresponderend lewiszuur zijn, dat het elektronenpaar accepteert. Dat moet dan wel de andere watermolecule zijn, als we ergens "halverwege" de reactie kijken, zien we iets als H2O:-----H-O-H, m.a.w. één watermolecule doneert een elektronenpaar aan de andere, wat uiteindelijk leidt tot een extra binding voor de ene en een verlies voor de andere.

Ken je het concept van een waterstofbrug? Want uiteindelijk is dit hetzelfde concept: water kan waterstofbruggen met zichzelf vormen, dus moet er naast een donerende ook een accepterende capaciteit van elektronen zijn.

Noot: sommige boeken hanteren een iets subtielere definitie, en zeggen wel dat alle Brønstedbasen ook lewisbasen zijn, maar dat dit niet geldt voor de zuren. Zij maken dan de uitzondering voor waterstofbruggen, die zij niet als beschouwen als een lewiszuur/-base complex. Ik snap dit wel deels (het bindingstype is anders: covalent versus niet-covalent), en zij stellen dan dat H+ het lewiszuur is in de reactie die ik opschreef. Met andere woorden, bespreek eens met je docent, welke definitie hij/zij aanhangt.
This is weird as hell. I approve.

Reageer