[overig] Moord of zelfmoord bij ophanging?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 53

Moord of zelfmoord bij ophanging?

Voor het vak anatomie kreeg ik de volgende opgave:

Aan welk deel van de larynx is te zien of het om moord of zelfmoord gaat bij ophanging?

a. os hyoid

b. cricoid

c. thyroid

Zelf denk ik dat a het juiste antwoord is, maar ik heb helemaal geen idee of dit wel klopt en zo ja, waarom is a dan juist?

Ik heb ook al gezocht in mijn cursus, maar daarin wordt over dit onderwerp niets gezegd.

Heel erg bedankt!!

Berichten: 53

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Na een tijdje zoeken op het internet vond ik dit:

C.2.5. Strangulatie

= wordt ook snoer aangelegd, maar met externe kracht compressie uitdrukken (vaak derde persoon)

snoerteken = vaak wèl circulair, volledig, en op/onder de larynx

vs verhanging: onvolledig & erboven

Vermits het tongbeen enkel via spieren en ligamenten is verbonden met de larynx en dus boven de larynx ligt, zou ik dan mogen besluiten dat antwoord A wel degelijk het juiste antwoord is? Want als het gaat om zelfmoord zit het snoerteken boven de larynx --> tongbeen en als het gaat om moord(2e/3e persoon) zit het snoerteken op of onder de larynx --> tongbeen is dus niet "aangeraakt".

Berichten: 12.262

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Waartussen wil je precies het verschil bepalen?

Bij ophaging denk ik dat dat er niet zal zijn: of iemand nou met een strop om zn nek van een ladder springt, of een derde partij die ladder er onder uit schopt zal voor het letsel weinig uitmaken.

Mogelijk zoek je het verschil in letsel als gevolg van verhanging versus dat als gevolg van verwurging (door een derde, jezelf wurgen is niet echt plausibel). In dat geval klinkt het plausibel dat het letsel door verwurging lager zal liggen: er is geen kracht die de strop 'omhoog trekt' ten opzichte van het lichaam. Uiteraard zou een moordenaar van deze kennis gebruik kunnen maken en bewust het wurgtouw hoger kunnen plaatsen om het alsnog op zelfmoord oid te doen lijken.
Victory through technology

Berichten: 53

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Er zou een verschil moeten zijn tussen: jezelf ophangen en opgehangen worden. Maar de vraag is: aan welk van de drie structuren kan je dit zien?

Dus volgens mij moet er een verschil zijn tss beide situaties, maar ik heb geen idee wat dat verschil is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Zoals Benm terecht opmerkt is er géén verschil, of althans, is het mogelijk dat er geen verschil is.

Wat is nu het verschil tussen:

1) Ik doe zonder kracht uit te oefenen een strop rond m'n nek. Ik ga op een wankel tafeltje staan en hoppa, ik hang.

2) Iemand doet zonder kracht uit te oefenen een strop rond m'n nek (om wat voor redenen dan ook, misschien ben ik gesedeerd o.i.d.). Diegene tilt mij op een wankel tafeltje en hoppa, ik hang.

Géén verschil qua letsel, dus de vraag is niet goed gesteld.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 53

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Maar hier wordt mijn antwoord net wel bevestigd:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Dat stukje tekst maakt toch helemaal geen onderscheid tussen ophanging door moord of zelfmoord.

Berichten: 53

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Maar als je iets verder leest staat er toch: "in een geval, waarbij een patiënt zich door ophanging van het leven trachtte te beroven,...". Dan kan je toch besluiten dat het om zelfmoord gaat en niet over een 2e of 3e persoon?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

De enige rede dat dat zo staat beschreven is volgens mij omdat de auteur er ( terecht of onterecht) vanuit gaat dat een persoon na ophanging door een derde niet meteen weer gered zal worden.

Berichten: 53

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Dus is jouw besluit dat je niet kan antwoorden op deze vraag, omdat ze foutief is opgesteld?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Zelf weet ik helemaal niks van deze materie af. Ik volg de logica van eerdere antwoorders. Als er een verschil is, wat best zou kunnen, moet er wel een verschil in handeling zijn om dat verschil te kunnen veroorzaken. Verder lees ik jouw tekst en stel ik dat deze naar mijn mening niet relevant is ten aanzien van je vraag.

Berichten: 12.262

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Ik vermoed dat het probleem zit in de schrijfstijl van de tekst: Het is anekdotisch, de ene keer gevolg van zelfmoord, de andere keer van moord. Misschien ontstaat zo het idee dat er een verschil is in het letsel bij ophanging tussen zelfmoord en moord, maar ik denk het niet zo bedoeld is.

Dat die ene persoon die gered werd minder letsel heeft dan degene die niet gered werden is wellicht te verklaren aan de 'duur van het hangen' - ik kan me er wel iets bij voorstellen dat niet alle letsel in de eerste seconde ontstaat.
Victory through technology

Berichten: 53

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Heeft iemand van dan een idee of mijn antwoord,dat ik in het begin gegeven heb, juist is?

Al bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Babbel schreef: vr 24 jan 2014, 15:44
Heeft iemand van dan een idee of mijn antwoord,dat ik in het begin gegeven heb, juist is?

Al bedankt voor jullie hulp!
Neen, omdat menigeen meerdere malen in dit topic aan heeft gegeven dat de vraagstelling niet goed is.

Mijn advies:

Ga naar je leraar en vraag het antwoord of nog beter, gooi deze vraag in de prullenbak.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 53

Re: Moord of zelfmoord bij ophanging?

Ok, merci!

Reageer