[scheikunde] Concentratie eiwit berekenen in melk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Concentratie eiwit berekenen in melk

Hallo, wij zijn twee leerlingen die in v5 zitten.

Wij moeten volgende week voor scheikunde onderzoeken

wat de concentratie eiwit in melk is het gaat hier vooral om caseïne eiwit.

Wij hebben echt geen idee van waar we moeten beginnen of hoe dit moeten

opmeten. Enig hulp in deze richting zou erg fijn zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 301

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Moeten jullie hiervoor zelf testen ook uitvoeren, of alleen beschrijven?
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 3

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Wij moeten dit zelf ook testen.

Berichten: 301

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Ik ben wel bekend met een paar methoden, maar ik weet niet of die mogelijk/geschikt zijn voor jullie.

Kjeldahl wordt vaak gebruikt, maar hiervoor wordt oa geconcentreerd zwavelzuur gebruikt(en is eigenlijk totaal stikstof, dmv aanpassing kun je eiwit meten).

FTIR Spectroscopie wordt gebruikt voor (snelle) routine analyse, maar dan moet je oa een FTIR spectrometer hebben + modellen die een FTIR spectra kunnen omzetten naar een eiwit resultaat.

Amido black is dan ook nog een methode, maar die ken ik zelf voornamelijk van naam.

Hier een kleine beschrijving erover en als ik het zo zie lijkt ie redelijk te doen:

http://www.iso.org/i...?csnumber=11607
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 493

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Je kunt ook eens googelen op Eiwitbepaling volgens Lowry

Berichten: 3

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

We hebben het inderdaad al geprobeerd met een spectrofotometer. Het probleem hiervan was alleen dat melk troebel is, heeft iemand nog tips om melk helder te krijgen?

Berichten: 301

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

pulli schreef: wo 29 jan 2014, 20:14
We hebben het inderdaad al geprobeerd met een spectrofotometer. Het probleem hiervan was alleen dat melk troebel is, heeft iemand nog tips om melk helder te krijgen?


Waarom is melk wit? ;)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Biureetmethode heb ik eens gevonden en zien gebruiken. Dan wel niet enkel caseïne. Werkte goed. Google is hier je vriend. Je moest iets met die troebeling compenseren. Ik vermoed zelf een soort van bepaling zonder kleuring...

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Ben ik nou heel out-of-the-box aan het denken als ik in plaats van een chemische bepaling een fysische bepaling zou willen doen? Zou je het eiwit kunnen scheiden van de rest, en dan wegen?

Berichten: 1.490

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Het klinkt wel leuk, maar ik ben bang dat je niet alleen eiwit kunt scheiden. Met toevoegen van zuur kun je het eiwit laten neerslaan, alleen heb je dan nog met ingesloten vet ed. te maken.

je zou dit wel kunnen doen icm Kjeldahl (dit doen wij op het lab ook voor caseïne bepaling)

Berichten: 301

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

tequila boy schreef: zo 02 feb 2014, 19:10
Het klinkt wel leuk, maar ik ben bang dat je niet alleen eiwit kunt scheiden. Met toevoegen van zuur kun je het eiwit laten neerslaan, alleen heb je dan nog met ingesloten vet ed. te maken.

je zou dit wel kunnen doen icm Kjeldahl (dit doen wij op het lab ook voor caseïne bepaling)


Met TCA kun je wel de "Non-Protein Nitrogen" scheiden van de "Protein Nitrogen", maar lukt hetzelfde met Caseine en Wei-eiwitten? Of heeft het gebruik van een ander zuur een ander effect hierop?
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 1.490

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

Wij gebruiken 10% azijnzuur om caseïne neer te laten slaan. Dit wordt gefiltreerd en dan wordt een destructie gedaan.

Berichten: 301

Re: Concentratie eiwit berekenen in melk

tequila boy schreef: ma 03 feb 2014, 15:53
Wij gebruiken 10% azijnzuur om caseïne neer te laten slaan. Dit wordt gefiltreerd en dan wordt een destructie gedaan.


Ik had toevallig nog wat ongelezen artikelen over Kjeldahl-bepalingen en blijkbaar wordt azijnzuur gebruikt voor Caseine en TCA voor "True" Protein :) (kan verwijzingen geven indien nodig)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer