invloed van stress op hartslag, bloeddruk en handtemperatuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

invloed van stress op hartslag, bloeddruk en handtemperatuur

Hoi!

Ik moet een profielwerkstuk maken over stress. Hierbij gaan wij onderzoeken wat de invloed van stress is op de hartslag, bloeddruk en handtemperatuur. Daarnaast moet ik ook nog algemene vragen over stress beantwoorden:

1: Wat is stress?

2: Wat is de geschiedenis van stress?

3: Wat voor soorten stress zijn er?

4: Hoe wordt stress ervaren door verschillende personen en hoe komt dit?

5: Kan je stress meten en zo ja, hoe?

Weten jullie misschien betrouwbare sites waar ik deze info kan vinden. Ik heb zelf al gezocht op Google, maar het lijkt me beter om informatie te gebruiken waar echt onderzoek naar is gedaan, weten jullie waar ik dit kan vinden? Boeken mogen ook! Ik wou eigenlijk ook een keer een symposium bijwonen maar daar is het helaas al te laat voor. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes, Ayla.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: invloed van stress op hartslag, bloeddruk en handtemperatuur

ad 1) Stress kent meerdere definities, het is aan jullie een definitie te hanteren die past bij het onderzoek. Het kan namelijk een subjectief gevoel zijn (emotie), maar ook een lichamelijke reactie. Aangezien je het gaat onderzoeken door middel van hartslag, bloeddruk en handtemperatuur, moet je voor de lichamelijke reactie kiezen op een externe stimulus. Mag ik vragen welke stimulus jullie gaan gebruiken?

ad2) Wat is dit voor rare vraag? Wat is de geschiedenis van verdriet? Of bedoel je meer te zeggen: wat is uit biologisch en evolutionair perspectief het nut van stress?

ad3) Geen goede vraag, teveel overlap met vraag 1. Je kunt 1 en 3 beter samen behandelen.

ad4) Stress heeft doorgaans een negatieve connotatie. Hoe dat komt? Nou ja, te laat zijn, in de file staan en erachter komen dat het ongeluk aan de andere kant was van de autosnelweg misschien? Iedereen reageert anders op externe stimuli. De ene wordt al gestrest als die z'n afstandsbediening niet kan vinden, terwijl piloten zelden gestrest zijn terwijl ze neerstorten. De passagiers daarentegen zijn weer gestrest. Hoe komt dat verschil zelf denk je?

ad5) Vragenlijst; hoe gestrest voel je je nu: 0 geen stress, 1 beetje stress, 2 aardig gestrest, 3 extreme stress.

Maar dit is weer het subjectieve terwijl je lichamelijke parameters meet in je onderzoek. Wel aardig trouwens om die aan elkaar te koppelen. Dus als iemand een 3 scoort, heeft diegene dan ook een hogere bloeddruk dan iemand die 0 scoort? Dan zie je meteen het verschil tussen individuen. Misschien heeft iemand die een 1 scoort een systolische bloeddrukstijging van 30mm Hg terwijl de ander een 3 scoort, maar slechts 10 mm Hg stijgt (Vergeet alsjeblieft ook niet de baseline parameters. Niet iedereen heeft dezelfde bloeddruk, hartslag en handtemperatuur in rust). En over de handtemperatuur...wat verwacht je eigenlijk bij extreme lichamelijke stress?

Kort gezegd...hoe goed is erover nagedacht? Niet lullig bedoeld, maar het lijkt wel alsof jullie een uurtje hebben gebrainstormd en deze vragen hebben bedacht....
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer