Onderhoud toestel van Hofmann

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Onderhoud toestel van Hofmann

Hallo,

Het toestel van Hofmann waarmee ik werk lekt aan de bovenkant. Hier zitten 2 glazen "stolpjes" die je kan draaien zodat ie of dicht of open is. Nu lekt het er aan de zijkanten uit.

Ik heb de stolpjes eruit gehaald en voelde dat deze een beetje "vettig" waren. Maar moet ik ze dan smeren? En zo ja met wat voor soort vet?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Onderhoud toestel van Hofmann

Dat zou ik niet weten, maar ik denk, dat als je even googeld, je vast wel op een oplossing zult komen. :)
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 493

Re: Onderhoud toestel van Hofmann

abeintje,

Dat vet is vacuumvet, verkrijgbaar bij bijvoorbeeld instru-labo of Boom Meppel.

Ontvet deze glazen, kraantjes/stopjes, met bv spiritus. En maak ze goed droog.

Breng vervolgens een kleine hoeveelheid nieuw vet hierop aan.

Niet te veel want dan raken de kraantjes/stolpjes verstopt met vet.

Bij te weinig voel je de kraantjes/stolpjes schuren wanneer je eraan draait.

Berichten: 7

Re: Onderhoud toestel van Hofmann

Dankjewel!

Ik ga ermee aan de slag.

Nondeju.. das een partijtje duur...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Onderhoud toestel van Hofmann

Onze TOA (ik heb het nagevraagd) gebruikt gewoon een goeie kwaliteit vaseline ipv dat vacuümvet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Onderhoud toestel van Hofmann

Dat kan in deze toepassing inderaad. Je hebt een aantal middelen, kranenvet, vaccuumvet, etc.

Soms kunnen deze middelen duur zijn omdat ze bepaalde eigenschappen moeten hebben, zoals een lage dampdruk voor vacuumwerk, lage reactiviteit, ongevoeligheid voor bepaalde (dampen van) oplosmdiddelen en dergelijke.

Als dat allemaal geen rol speelt kun je gerust iets als vaseline, smeervet voor autos of zelfs varkensvet gebruiken.
Victory through technology

Berichten: 493

Re: Onderhoud toestel van Hofmann

Gezien, de minimale hoeveelheid vet die nodig is, valt in verhouding deze prijs nogal mee.

Je kunt jaren met zo'n tube doen.< Zo'n tube zal ongeveer 13 euro kosten.>

Daarnaast is het ook geschikt als er glaswerk tbv destilleren ingevet moet worden.

En ook geschikt voor de kraantjes bij glazen buretten.

De ervaring is dat chemicaliën als kaliumpermanganaat/logen/zuren niet met dit vet reageren.

Vaak gaat in het toestel van Hoffman ook een beetje zwavelzuur om het effect van dit apparaat te versterken.

Ik weet niet wat vaseline daar mee doet.

Berichten: 7

Re: Onderhoud toestel van Hofmann

Ik heb gisteren nog wat vaseline op een reageerbuis gesmeerd en dit een tijdje in wat zwavelzuur gelegd. Gebeurde niks mee en is lekker goedkoop dus ik ga dat gebruiken.

Dank voor alle tips!

Reageer