[scheikunde] Verdampingswarmte berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Verdampingswarmte berekenen

hoi,

Kan iemand me hiermee op weg helpen? Ik kan echt geen enkele oefening oplossing dat hierover gaat.. Denk dat ik de formule fout toepas.

Oefening:

Broom heeft een Pvap = 400 mmHg bij 41,0°C en een normaal kookpunt van 331,9 K. Wat is de verdampingswarmte ΔHvap van broom in kJ.mol-1?

Ik denk aan de formule ln P = (-H/R) * (1/T) + C maar ik raak vreselijk in de war met invullen ervan en vooral aanpassen van gegevens in juiste eenheden...

Moet je dan die Pvap nog omzetten naar atm? En moet je T omzetten naar K? Volgens formule zou ik zeggen van wel, maar dan moet je die R toch ook aanpassen?

Snap het niet goed.

Ik zou zeggen ln 400*(1/760) = (-H/0,08206) * (1/ (41+273,15) + 331,9K

Maar denk niet dat dat kan kloppen met die R?

Ik kom uiteindelijk 8,57 uit maar het moet 31,4 zijn.

Heb echt geen flauw idee hoe ik dit anders moet oplossen..

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verdampingswarmte berekenen

De formule die je opschrijft is correct (het is die van Clausius-Clapeyron), maar je moet ze inderdaad nog correct gaan gebruiken. Het probleem is dat je twee onbekenden hebt (C en H), dus je kan deze niet zomaar oplossen: je hebt twee vergelijkingen nodig. Gelukkig heb je ook twee sets datapunten.

Ten eerste weet je dat op T = 41,0 °C, de dampdruk (druk waarbij 41,0 °C het kookpunt is) gelijk is aan 400 mmHg. Dat is vergelijking nummer 1.

De tweede vergelijking is die voor het normaal kookpunt van T = 331,9 K: welke druk moet je hier invullen? Denk rustig na. Dan heb je vergelijking nummer 2.

Als je nu eens die twee vergelijkingen van elkaar aftrekt, kan je C al elimineren (want dat staat in beide vgl) en heb je alleen een vergelijking met 1 onbekende: ΔHvap

Eens je zo ver bent, kunnen we over eenheden praten.
This is weird as hell. I approve.

Reageer