Springen naar inhoud

p-Waarde stemt niet overeen met Odds-Ratio

• Log in om te kunnen reageren

elham

elham

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 15:03

Voor mijn studie moest ik een literatuur onderzoek doen.
Onderzoeksvraag: Hebben patiënten met hoge bloeddruk in een verpleeghuis die bekend zijn met CVA een verhoogd kans op sterfte?

Voor deze onderzoek heb ik de Chi-Kwadraat gebruik: P-waarde = 0.307
De Odd-ratio: 1.53 --> Dit betekent dat de odds op overlijden significant groter is in de groep cliënten met CVA dan in de groep cliënten zonder CVA.

Relatief Risico: 1.46 --> betekent dat de kans op overlijden voor de groep met CVA 1.46 keer zo groot is dan de groep zonder CVA.

Conclusie: Cliënten met een verhoogd bloedruk met CVA hebben significant geen verhoogd risico op sterfte.

Maar dit stemt toch niet overeen met wat ik heb gevonden bij de Odd-ratio en Relatief risico? Wat doe ik fout?

P.s. Nul hypothese: : CVA verhoogt niet kans op sterfte, er is dus geen verschil in overlijden tussen de groep met CVA en de groep zonder CVA.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 463 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 januari 2014 - 21:35

De OR en RR zijn slechts puntschatters. Je moet er ook een 95% betrouwbaarheidsinterval bij berekenen en dan zul je zien dan de 1 in het interval ligt. En dat de OR dus niet significant is.

elham

elham

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 22:43

Een 95% betrouwbaarheidsinterval voor een categorische data (Chi-Square) kan volgens mij niet gedaan worden in SPSS
.
Dus mijn conclusie op basis van de OR en RR en de eind conclusie zijn dus wel juist?

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 463 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 januari 2014 - 22:46

Logistische regressie kan wel in SPSS, daar krijg je de OR en 95%CI uit.

elham

elham

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 23:04

ja klopt excuses, de betrouwbaarheids interval van OR is : 0,307 – 1,401

Maar kunt u nog bevestigen of mijn redeneringen op basis van OR en RR en de eind conclusie kloppen?

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 463 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 29 januari 2014 - 23:09

ORs en RRs boven de 1 geven aan dat er een verhoogd risico is. Echter, indien de 1 in het betrouwbaarheidsinterval ligt, dan is dit verschil niet significant en is dus de conclusie dat er geen significant verhoogd risico is.

elham

elham

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2014 - 23:35

Super! Bedankt voor de hulp!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures