[natuurkunde] De druk bij vloeistoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

De druk bij vloeistoffen

Ik heb het volgende vraagstuk gekregen:

Een jongen zwemt onder water en ondervindt een (totale) druk van 112 300 Pa.

Op welke diepte zwemt de jongen als de druk van de atmosfeer gelijk is aan 1013 hPa?

Ik heb al:

Pvl = 112300 Pa

Po = 1013 hPa

De formule is volgens mij(dit weet ik niet zeker): pvl = po + pvl.g.h

H is de onbekende.

Maar g weet ik niet hoe vind ik g?

Is deze formule correct, zo nee, welke formule dan wel?

Dank bij voorbaat

Berichten: 581

Re: De druk bij vloeistoffen

g = zwaartekracht. Je moet hier weten welke druk de vloeistof op de jongen uitoefent. trek dus van de totale druk de omgevingsdruk af en je hebt de druk die de vloeistof levert.

Je formule klopt overigens niet. Waarom zou de druk van de vloeistof gelijk zijn aan de som van de omgevingsdruk plus de vloeistofdruk vermenigvuldigd met zwaartekracht en de hoogte?

Als je een keer googled op hydrostatische druk kun je die formule zo vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: De druk bij vloeistoffen

Hoi,

Je vergelijking wordt erg onoverzichtelijk als je niet de juiste symbolen gebruikt. Want nu staat er een kringredenatie in: pvl = po + pvl.g.h. Dat wordt lastig redeneren.

Ik kan je daarna wel verder op weg helpen met het volgende: De totale druk die de persoon ervaart is natuurlijk de druk veroorzaakt door de lucht opteld bij de druk veroorzaakt door het water.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: De druk bij vloeistoffen

Wdeb schreef: wo 29 jan 2014, 17:20
pvl = po + pvl.g.h.
met die rode p wordt bedoeld de ρ , de kleine griekse letter rho.

Deze (en nog veel meer veelgebruikte symbolen) vind je onder het Ω -knopje boven het venster waar je in dit forum je berichten intypt.

Oftewel de dichtheid van de vloeistof (in deze verder correcte formule in te vullen in standaard- SI-eenheden kg/m³)

g is de zwaartekrachtversnelling, waarvoor in oefeningen veelal 9,81 m/s² wordt gebruikt, of de afgeronde waarde 10 m/s².

h is hier de hoogte van de waterkolom boven de duiker (en is dus de diepte waar hij zwemt)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer