Nationale IQ Test 2014

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Nationale IQ Test 2014

Jawel, de Nationale IQ Test van 2014 komt er weer aan. Vanavond van 20.30 uur tot 23.00 uur op Nederland 3 zullen steeds verschillende vragen gesteld worden. Denk hierbij aan (hoofd)rekenen, ruimtelijk inzicht en geheugentestjes. Hier kun je alvast een 'oefen IQ test' maken als je niet kunt wachten! Wie gaat er vanavond allemaal meedoen? ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Nationale IQ Test 2014

Ik was het eerlijk gezegd niet van plan, omdat ik IQ testen niet zulke betrouwbare dingen vind, en ik vanavond al andere leerplannen had.
Think like a proton, and stay positive.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nationale IQ Test 2014

Even een domme vraag, maar dafuq heeft kennis van popcultuur en bekende Nederlanders nu met IQ te maken? Ik beschouw dat soort zaken als nutteloze informatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Nationale IQ Test 2014

Fuzzwood schreef: wo 29 jan 2014, 19:55
Even een domme vraag, maar dafuq heeft kennis van popcultuur en bekende Nederlanders nu met IQ te maken? Ik beschouw dat soort zaken als nutteloze informatie.
Wellicht plaatsen ze popcultuur onder een van de onderdelen: geheugen.

En die bekende Nederlanders zitten er volgens mij alleen voor de entertainment van de kijker. Af en toe een korte pauze waarin vragen worden gesteld en opmerkingen worden gemaakt. Het plakt het een en ander wat makkelijker aan elkaar. Bovendien ben ik bang dat je anders een nogal stijf programma krijgt. Maar ik deel het gevoel dat het inhoudelijk niet van belang is.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 546

Re: Nationale IQ Test 2014

Ik vind dat soort dingen ook totaal geen reflectie of indicatie van IQ. Hopen dat niemand over zijn resultaat gaat opscheppen.

Voor een echte indicatie zou ik gewoon die van menza doen of zoiets.

Berichten: 12.262

Re: Nationale IQ Test 2014

Fuzzwood schreef: wo 29 jan 2014, 19:55
Even een domme vraag, maar dafuq heeft kennis van popcultuur en bekende Nederlanders nu met IQ te maken? Ik beschouw dat soort zaken als nutteloze informatie.
Het heeft er ook helemaal niets mee te maken, en deze test een 'iq test' noemen is domweg misinformatie.

Ik heb er deze keer niet naar gekeken, maar op basis wat ik van de vorige edities gezien heb is het meer een quiz dan een iq test. Er zijn veel vragen die je ook bij 'de slimste mens' oid kunt vinden, maar dat noemt zichzelf (terecht) een 'kennisquiz'.

Het stellen van vragen die voorkennis vereist in een iq test is redelijk taboe, tenzij het voorkennis is waarvan je kunt aannemen dat iedere deelnemer deze weet. Maar dan praat je echt over voorkennis van het soort dat een olifant zwaarder is dan een muis. Voorkennis van een feit dat mars minder massa heeft dan de aarde kun je bijvoorbeeld niet aannemen - hoewel veel mensen dit zullen weten geldt het zeker niet voor iedereen.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Nationale IQ Test 2014

Th.B schreef: wo 29 jan 2014, 22:56
Ik vind dat soort dingen ook totaal geen reflectie of indicatie van IQ. Hopen dat niemand over zijn resultaat gaat opscheppen.

Voor een echte indicatie zou ik gewoon die van menza doen of zoiets.
Volgens de menza zou ik tot de slimste 2% van de wereldbevolking behoren. Ook niet echt betrouwbaar te noemen in mijn ogen als ze dat in een test van een half uurtje(of zo), kunnen vaststellen. Een uitgebreide psychiatrische test bij een psychiater wees een PIQ uit van 156 en een EQ van rond de 100.

Overigens ben ik niet te spreken over de IQ tests zoals deze worden toegepast. Niet ieder aspect dat te maken heeft met intelligentie wordt getoetst. Iets dat ook zo goed als onmogelijk is. Ik ben nog nergens een goede defenitie van wat intelligentie nu exact is tegen gekomen.

Berichten: 12.262

Re: Nationale IQ Test 2014

Als je officiele mensa toelatingstest doet krijg je, voor zover ik weet, alleen een score als je bij de gevraagde beste 2% zit. Gevallen eronder zijn simpelweg 'te laag' zonder een specifiek getal te vermelden.

De test zelf duurt inderdaad niet zo lang, hij bestaat uit 2 delen die per stuk een tijdlimiet kennen van iets in de orde van 15-20 minuten (ik weet niet wat de meest recente versie is): een deel voor algemene intelligentie en een ander voor numerieke (denk aan cijferreeksen afmaken).

Er is echter wel een reden waarom het met een relatief korte test kan bij mensa toelating: De test is omzet om te meten aan de hoogste percentielen. Het verschil tussen een IQ van 80 of 100 zal deze uitvoering van de test niet meten, afgezien van 'beide niet geslaagd'. Hierdoor kunnen de vragen beginnen vanaf een zekere moeilijkheidsgraad, en alle 'eenvoudige' vragen uit een test die van zeg 70 tot 130 kan meten worden eruit gelaten.

Wil je een test doen die over de hele range van 70 tot 140 nauwkeurig is dan wordt dat een lange zit. Iemand met 130 zal eindeloos bezig zijn met vrijwel triviale antwoorden in te vullen, terwijl iemand met 80 er een frustrerende kluif aan heeft gezien veel vragen gokwerk worden. Het is efficienter om eerst een voorselectie te doen waar je iq ongeveer terecht komt (zeg op 10 a 20 punten nauwkeurig), en daarna een meer compacte test om het precies in beeld te krijgen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nationale IQ Test 2014

Benm schreef: di 18 feb 2014, 02:15Wil je een test doen die over de hele range van 70 tot 140 nauwkeurig is dan wordt dat een lange zit. Iemand met 130 zal eindeloos bezig zijn met vrijwel triviale antwoorden in te vullen, terwijl iemand met 80 er een frustrerende kluif aan heeft gezien veel vragen gokwerk worden. Het is efficienter om eerst een voorselectie te doen waar je iq ongeveer terecht komt (zeg op 10 a 20 punten nauwkeurig), en daarna een meer compacte test om het precies in beeld te krijgen.
Ik heb nog een IQ-test gedaan, en dat werkte niet zo hoor. Ik had meer de indruk dat ze een soort van binary search deden. Ik heb toen zeker niet veel tijd verdaan met triviale vragen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Nationale IQ Test 2014

Dat zou inderdaad kunnen als het een interactieve test is die je op een computer maakt. Ik doel hier op testen die je op papier maakt en dus voor alle kandidaten hetzelfde zijn.

Overigens is een binary search aanpak ook niet ideaal, iedereen maakt wel eens een foutje en gezien het meestal multiple choice is gokt iedereen ook wel eens goed.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nationale IQ Test 2014

Overigens is een binary search aanpak ook niet ideaal, iedereen maakt wel eens een foutje en gezien het meestal multiple choice is gokt iedereen ook wel eens goed.
Het was dan ook niet helemaal hetzelfde, maar ik denk dat de psychiater na pakweg 5-10 vragen de vragen eenvoudiger of moeilijker maakte totdat hij op het niveau zit. In ieder geval, mij lijkt het niet dat iemand met een IQ van 80 of een IQ van 120 dezelfde vragen krijgt tijdens de test.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Nationale IQ Test 2014

Dat zou inderdaad kunnen - begrijp ik goed dat die test mondeling is afgenomen?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nationale IQ Test 2014

Dat zou inderdaad kunnen - begrijp ik goed dat die test mondeling is afgenomen?
Ja, echte IQ-testen zijn 1 op 1 face-to-face met een psychiater. En die duurt een paar uur. En die kan maar iets zeggen binnen een zeker IQ-bereik (in mijn geval 50-150)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Nationale IQ Test 2014

Nouja, 'echte' iq testen.. er zijn genoeg schriftelijke varianten die onder supervisie worden uitgevoerd met een tijdslimiet. Catell, WAIS, Stanford-Binet etcetera. Overigens zijn de laatste twee absoluut niet culturally-fair en vereisen voorkennis. Ze meten daarbij zeker geen puur IQ, al zullen de resultaten wel overeenkomen met wat als 'algemene intelligentie' aanvaard wordt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nationale IQ Test 2014

Overigens zijn de laatste twee absoluut niet culturally-fair
Ach, dat zijn ze nooit. Mijn test was blijkbaar de Wechsler: http://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_I ... r_Children

Als je test op kennis van woorden, dat is gewoon voorkennis. Als je de pech hebt om in een minder stimulerende omgeving op te groeien (omdat je ouders bijvoorbeeld géén universitairen zijn), dan beïnvloedt dat enorm het resultaat.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer