Regressie: analyse van de interactie tussen 3 variabelen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Regressie: analyse van de interactie tussen 3 variabelen

Ik ben nieuw op dit forum maar lees al een tijdje mee indien ik iets niet begreep uit mijn cursus statistiek. Aangezien het nu om een nogal specifiek probleem gaat dacht ik er een eigen topic van te maken.

Voor onze masterproef moeten we de invloed van 3 verschillende soorten buffermiddelen op de bedrijfsperformantie onderzoeken. Binnen alledrie deze soorten buffermiddelen controleren de waarde voor elk bedrijf hoger of lager ligt dan het gemiddelde voor de sector.

Ons onderzoek moet dus bekijken welke combinatie van buffermiddelen optimaal is voor de bedrijfsperformantie.

Hiervoor moeten we een regressiemodel toepassen en na het lezen van enige literatuur kwamen we uit op:

Three-way quadratic interaction model (Dawson, 2013) (Shaw et. al., 2013) waarbij we de variabelen als volgt kunnen invullen:

Y = performantie, X =buffermiddel1, Z =buffermiddel2, W =buffermiddel3

b₀ = intercept, b₁ t.e.m. b₁₁ = partiële regressiecoëfficiënten, ε = storingsterm

Volgens onze begeleider zou dit een te ingewikkelde oplossing zijn en moeten we verder zoeken naar eenvoudigere oplossingen. Binnen de literatuur vonden we niet direct iets, dus vandaar dit topic.

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Regressie: analyse van de interactie tussen 3 variabelen

Even voor de duidelijkheid: is het een model bestaande uit een lineaire combinatie van X, Z, W, XZ, XW, ZW, elk met hun eigen coëfficiënt?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: Regressie: analyse van de interactie tussen 3 variabelen

Typhoner schreef: vr 31 jan 2014, 19:57
Even voor de duidelijkheid: is het een model bestaande uit een lineaire combinatie van X, Z, W, XZ, XW, ZW, elk met hun eigen coëfficiënt?


De impact van X, Y of Z op bedrijfsperformantie is curvilineair, dus ik ga er van uit dat we wel degelijk een kwadratisch model moeten gebruiken.

Reageer