[scheikunde] Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 64

Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Hallo,

Wij hebben een practicum gedaan waar we gingen kijken naar de reactie tussen calciumcarbonaat en zoutzuur.

We dedenverschillende verschillende hoeveelheden in een oplossing(1 mol/Liter, wij hebben 10 mL gebruikt dus 0,01 mol)

De reactievergelijking is:

CaCO3 + 2 HCL --> CO2 + Ca2+ + H2O + 2 CL-

CaCO3 + 2 HCL

0,005 mol + 0,01 mol

massa CaCO3= 100,09 gram/mol

gram 100,09 0,05

mol 1 0,005

De stoffen reageren dus bij 0,05 gram, dan word er geen CO2 meer gevormd.

De resultaten van ons:

0,2 gram --> 20 mL CO2

0,4 gram --> 60 mL CO2

0,6 gram --> 70 mL CO2

0,8 gram --> 70 mL CO2

Heeft iemand misschien nog verbeteringen/ toevoegingen?

Of weet iemand hier nog meer over te vertellen?

Alvast bedankt!

·

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Je berekent 0,05 g CaCO3. Reken dat nog eens na.

Verder kleinigheden: Het is Cl en niet CL en het de molmassa van CaCO3 die is 100,09 g/mol

Heb je al geleerd dat je HCl ook in ionen kunt schrijven?

Berichten: 64

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Margriet schreef: za 01 feb 2014, 16:03
Je berekent 0,05 g CaCO3. Reken dat nog eens na.

Verder kleinigheden: Het is Cl en niet CL en het de molmassa van CaCO3 die is 100,09 g/mol

Heb je al geleerd dat je HCl ook in ionen kunt schrijven?
Dat CL Cl moest zijn was inderdaad een foutje,

De docent had het zo op het bord geschreven, maar ik heb het even na gerekend en het moet 0,5 gram zijn.

We hebben het wel gehad, alleen ik weet niet hoe je het bij HCL moet schrijven.

Weet je misschien ook wat voor reactie dit is?

Hartstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur


............ ik heb het even na gerekend en het moet 0,5 gram zijn.
Klopt.
We hebben het wel gehad, alleen ik weet niet hoe je het bij HCL moet schrijven.
Je kunt het schrijven als H+ + Cl- of als H3O+ + Cl-. Maar als je nog niet zo ver bent mag je van mij best HCl schrijven hoor.
Weet je misschien ook wat voor reactie dit is?
Die vraag heb je al in een ander topic gesteld en die heb ik daar beantwoord.

Berichten: 64

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Ik laat het wel zo, ik snap het namelijk niet echt.

Hahaha laat maar, mijn geheugen laat me in de steek.

Ik heb dit nu:

Het maximale wat gevormd kan worden (70 mL)

70 x 1,986 · 10-3 = 0,139 gram

0,139 ÷ 44,01 = 0,003 mol

Alleen heb ik nu weer een probleem, want ik snap niet hoe je kunt berekenen hoeveel deeltjes er gevormd worden.

Snap je dat ook misschien?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Wil je misschien, om te voorkomen dat we de verkeerde weg inslaan, de volledige vraag eens posten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Hoeveel deeltjes zitten er in 1 mol? Als je dat weet, weet je ook wat het totaal aantal te berekenen deeltjes wordt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 64

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Natuurlijk,

De onderzoeksvraag is:

In welke massaverhouding en molverhouding reageren calciumcarbonaat en zoutzuur.

Verwerkings vragen zijn:

1. Leg uit bij welke hoeveelheden calciumcarbonaat in overmaat aanwezig is en in welke hoeveelheden zoutzuur.

(ik dacht dat vanaf 0,5 gram calciumcarbonaat in overmaat aanwezig was, alleen ik snap niet helemaal wat voor antwoord ze willen, misschien een berekening?)

2. lees uit de grafiek (de we moesten maken) af vanaf welke hoeveelheid calciumcarbonaat er genoeg zoutzuur was om mee te reageren (ik dacht gewoon 0,5 gram)

3. bereken de massa van het HCl dat je bij elke proef hebt gebuikt ( 10 x 1,18 = 11,8 gram )

4. bepaal de molverhouding waarin calciumcarbonaat en zoutzuur met elkaar gereageerd hebben (0,005 mol calciumcarbonaat en 11,8 : 36,46 = 0,32, alleen het was een oplossing die 18,3 gram HCl bevat, moet je daar rekening mee houden?)

5. bepaal de massa verhouding waarin calciumcarbonaat en zoutzuur met elkaar gereageerd hebben ( ...en 36,46?)
mathfreak schreef: za 01 feb 2014, 18:03
Hoeveel deeltjes zitten er in 1 mol? Als je dat weet, weet je ook wat het totaal aantal te berekenen deeltjes wordt.
Ik heb geen idee eerlijk gezegd

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur


1. Leg uit bij welke hoeveelheden calciumcarbonaat in overmaat aanwezig is en in welke hoeveelheden zoutzuur.
Het lijkt me dat je hier moet kijken naar de resultaten van het experiment.

Kijk eens naar het aantal ml CO2 .

Neemt dit toe als je van 0,2 g naar 0,4 g CaCO3 gaat?

En als je van 0,4 naar 0,6 g gaat neemt het dan evenveel toe? En daarna?

Wat kun je daaruit concluderen?

Of anders: bij welke van de vier experimenten was er nog een overmaat HCl aanwezig?

En bij welke van de vier experimenten een overmaat CaCO3?

Berichten: 64

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

1. Leg uit bij welke hoeveelheden calciumcarbonaat in overmaat aanwezig was en bij welke hoeveelheden het zoutzuur in overmaat aanwezig was.
Vanaf 0,5 gram was calciumcarbonaat in overmaat aanwezig, en bij minder dan 0,5 gram was HCl in overmaat aanwezig.
2. Lees uit de grafiek af bij hoeveel calciumcarbonaat er precies genoeg zoutzuur was om te reageren.
Bij 0,5 gram calciumcarbonaat
3. Bereken de massa van het HCl dat je elke proef hebt gebruikt.
18,3 gram/liter dus 18,3/100=0,183 gram/10 mL
4. Bepaal de massaverhouding waarin calciumcarbonaat en HCl met elkaar hebben gereageerd.
CaCO3 weegt 100,09 gram/mol
HCl weegt 36,46 gram/mol
100,09 : 36,46
5. bepaal de molverhouding waarin calciumcarbonaat en zoutzuur met elkaar gereageerd hebben
0,005 mol calciumcarbonaat en 0,183 : 36,46 = 0,005 mol
0,005 : 0,005

ik heb nu dit klopt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Gebruik je bij 3 nu de dichtheid van gasvormig zoutzuur dat je helemaal niet gebruikt hebt? ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

1. Leg uit bij welke hoeveelheden calciumcarbonaat in overmaat aanwezig was en bij welke hoeveelheden het zoutzuur in overmaat aanwezig was.
Vanaf 0,5 gram was calciumcarbonaat in overmaat aanwezig, en bij minder dan 0,5 gram was HCl in overmaat aanwezig.

Het is naar mijn idee de bedoeling dat je voor elk van de vier experimenten aangeeft welke stof in overmaat aanwezig is. Een experiment met 0,5 g is er niet bij.
2. Lees uit de grafiek af bij hoeveel calciumcarbonaat er precies genoeg zoutzuur was om te reageren.
Bij 0,5 gram calciumcarbonaat[/quote] Als ik de grafiek teken kom ik niet uit op 0,5 g.
De berekende waarde is 0,5 g maar uit de grafiek blijkt een lagere waarde.

Berichten: 64

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Dat is niet de dichtheid, het is een oplossing die 18,3 gram per liter bevat, dus 0,183 gram per 10 mL

We hebben in de les uitgerekend dat de stoffen bij 0,5 gram reageren.

Dus vanaf dat punt houd het op met vormen van CO2.

Hoe kun je dat dan per proef bepalen? hoe kun je precies zien dat een stof in overmaat aanwezig is?

Bij welk punt in de grafiek moet je kijken dan, niet bij de waarde waar ze reageren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur


Hoe kun je dat dan per proef bepalen? hoe kun je precies zien dat een stof in overmaat aanwezig is?
Bij proef 2 heb je 0,4 g CaCO3 er ontwijkt 60 ml CO2.

Bij proef 3 heb je 0,6 g CaCO3 er ontwijkt 70 ml CO2.

Was er dan bij proef 2 nog HCl over?

Berichten: 64

Re: Reactie calciumcarbonaat en zoutzuur

Ik heb geen idee, daar hoefde we niet op te letten

Reageer