[scheikunde] stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Hallo,

Ik heb mijn boek van de 3des even bijgenomen en ik heb de oefeningen opnieuw gemaakt. Er is wel een probleem dat ik niet snap. Er staat ede volgende oefening:

" Geef de stoffenreactievergelijking van de volgende neutralisatiereacties:

-bariumdihydroxide + triwaterstoffosfaat "

Nu ik heb deze oefening opgelost, maar het probleem is dat ik niet weet welke manier de juiste manier is om de oefening op te lossen. Ik kom bij de volgende 2 mogelijkheden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Die eerste is het beste, mijns inziens.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

bedankt Wdeb, ik veronderstel dat de eerste beter is, omdat het de hele neutralisatie weergeeft, maar als ik de methode van het 6de jaar gebruik ( die gebruikt wordt om op vragen als " Bespreek de volgende neutralisatiereacties. Leid de zuur-basereactie af en geef de ligging van het evenwicht" te beantwoorden), dan krijg ik het volgende:

Hier is de stoffenreactievergelijking de tweede en niet de eerste, is dit normaal of heb ik een fout gemaakt?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Bij de reactievergelijking van bariumhydroxide met fosforzuur volgens Arrhenius ging het om de volledige neutralisatievan fosforzuur.Er onstond fosfaat.

Als je deze reactievergelijking nu op wilt stellen volgens Bronsted dan met je drie keer een H+ overdragen. Je moet dan dus drie reactievergelijkingen opstellen waarbij steeds één H+ wordt overgedragen. Je eindigt dan met PO43- dat vervolgens met Ba2+ een neerslag vormt van het zeer slecht oplosbare bariumfosfaat.

Als je dan alles gelijkmaakt, optelt en wegstreept houd je volgens mij dit over:

2 H3PO4 (aq) + 3 Ba2+(aq) + 6 OH- (aq) → Ba3(PO4)2 (s) + 6 H2O (l)

Probeer het eens.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Ik heb het net geprobeerd en ik kom hetzelfde uit! Je moet dan wel 3 keer het bovenste helemaal uitschrijven en dan de 3 vergelijkingen die je bekomt optellen.
Bij de reactievergelijking van bariumhydroxide met fosforzuur volgens Arrhenius ging het om de volledige neutralisatievan fosforzuur.Er onstond fosfaat.
Maar waarom gaat het hier om de volledige en niet de gedeeltelijke neutralisering? (Is dat gewoon volgens de regels zo?)

En als men zon vraag stelt (staat in mn boek):

"Bespreek de volgende neutralisatiereactie. Leid de zuur-basereactie af en geef de ligging van het evenwicht aan:

-waterstoffosfaat + bariumhydroxide"

Dan is toch de eerste stap van de "bronsted lowry 6de jaar methode" toch voldoende (zoals hierboven). Men hoeft dan toch niet verder te neutraliseren tot alle H's van H3PO4 ontkomen, nietwaar? Want anders moet je 3 zuur-base evenwichten bespreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Je hoeft helemaal geen evenwichten te bespreken want OH- is een sterke base.

Zou je het toch per se graag via evenwichten en bijbehorende constantes willen bespreken, dan zou je er ook 1 van die 3 evenwichten kunnen kiezen. Als je dat slim doet, geldt de conclusie die je voor dat ene evenwicht trekt ook voor de andere evenwichten.

(Als het evenwicht voor het zwakste van de 3 zuren al rechts ligt, dan zal dat voor de andere 2 zuren zeker zo zijn)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Ok bedankt voor de hulp! Als ik mag kiezen dan zal ik de eerste reactie gebruiken als antwoord op die vraag.

Eerste reactie:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening


Maar waarom gaat het hier om de volledige en niet de gedeeltelijke neutralisering? (Is dat gewoon volgens de regels zo?)
Uit de opgave moet blijken of het om een gedeeltelijke of volledige neutralisatie gaat. Dit kun je bv. afleiden uit de molverhouding H3PO4 : OH- die aanwezig is.

Maar als je de reactievergelijking volgens arrhenius wilt vergelijken met die van bronsted dan moet je wel van dezelfde molverhouding uitgaan om tot dezelfde stoffenvergelijking te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Maar in de opgave van de derdes stond er niks over de molverhoudingen: " Geef de stoffenreactievergelijking van de volgende neutralisatiereacties:

-bariumdihydroxide + triwaterstoffosfaat "

En wdeb zei daarop:
Die eerste is het beste, mijns inziens.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Uit de opgave wordt niet duidelijk welke van de 2 je zou moeten nemen. Je kunt net zo goed met een dobbelsteen gooien om te kiezen welke je moet hebben, er valt met deze info geen zinnig woord over te zeggen.

Bariumdihydroxide bestaat overigens niet. Het is bariumhydroxide.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: stoffenreactievergelijking voor zuurbase reactievgln opstellen oefening

Hehe perfect antwoord Marko! Ik wist wel dat er iets niet klopte. :D

Reageer