Het ontstaan van hydrostatisch evenwicht bij een protoster

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 7

Het ontstaan van hydrostatisch evenwicht bij een protoster

"Een moleculaire wolk zal gaan samentrekken door de zwaartekracht, waardoor er een hete, samengeperste gasbol ontstaat; een protoster.

Deze ster heeft echter materie nodig om te kunnen groeien. Deze materie haalt hij uit de protoplanetaire schijf, de resten van de moleculaire nevel. Wanneer deze schijf niet voldoende materie bevat, zal de protoster niet uit kunnen groeien tot een hoofdreeks-ster, maar zal het inkrimpen tot een bruine dwerg, doordat de zwaartekracht, de gasbol, ineendrukt.

Deze inwaarts werkende zwaartekracht zal dus moeten worden tegengewerkt door een uitwaarts werkende kracht."

De deeltjes uit de schijf zullen dus tegen de protoster worden aangedrukt door de zwaartekracht (inwaartswerkende kracht). Ze bevatten dus potentiële energie (zwaarte energie). Nu dacht ik eerst dat de uitwaartswerkende kracht werd gegenereerd door de botsingen die de deeltjes maakten in de bol (wrijvingskrachten e.d.) + de zwaarte energie die wordt omgezet (wanneer de deeltjes uit de schijf botsen met de bol), voor de stralingsdruk zorgde (uitwaartswerkendekracht).

Onlangs kwam ik erachter dat een elektron door verhitting, licht of botsingen in een aangeslagen toestand kan komen (hogere energiebaan). Bij terugval naar zijn oorspronkelijke baan zal er stralingsenergie vrij komen.

Ef = h * f h = constante van planck, f = frequentie. Ef = stralingsenergie

Vanaf dat moment begon ik dus te twijfelen over mijn ideeën over de uitwaartswerkende krachten.

Weten jullie misschien hier iets meer over? Welke atomen/moleculen e.d. met de elektronen, zorgen voor de energie waarbij zo'n elektron in een hogere energiebaan komt?

Reageer