[scheikunde] Verwarring titratie van een zwak zuur door een sterke base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Verwarring titratie van een zwak zuur door een sterke base

Hallo,

Ik heb online nr een video gekeken over de titratie van een zwak zuur door een sterke base. Er wordt het volgende gezegd voor:

Afbeelding

Titratie draait om de concentratie van een bepaalde stof te berekenen, daarvoor kijkt men naar de pH of indicatorkleurwisseling (die een ph verandering weergeeft).

De video zegt dat OH- reageert met H3O+ waardoor door concentratieverandering het evenwicht van CH3COOH naar rechts verschuift. Dit blijft doorgaan totdat alle CH3COOH weggereageerd is. Dan veronderstel je dat de pH neutraal zou zijn, maar(!) je hebt wanneer alle CH3COOH omgezet is al een aanzienlijke hoeveelheid van de geconjugeerde base CH3COO- gevormd, die base zal dus bij het punt wanneer alle CH3COOH weggereageerd is voor een ph hoger dan 7 zorgen (hangt af van de sterkte van de zuur/base). Voor elke stof is de pH equivalentiepunt anders en wordt dus meegedeeld indien nodig door het examen. Nu voor een sterke base/zuur is het altijd 7.

Mijn probleem ligt in het feit dat die video indiceert dat de OH- reageert met H3O+!

Uit wat ik over zuur-base reacties deze week geleerd heb, kwam ik tot de conclusie dat niet H3O+ reageert met OH-, maar CH3COOH ! Het evenwicht bij de eerste reactie ligt sterk links, dus zal de sterkste zuur links reageren met de sterkste base uit de 2de reactie! In dit geval is het dus ethaanzuur die reageert met OH-.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verwarring titratie van een zwak zuur door een sterke base

Wat is het nettoresultaat als azijnzuur eerst een H+ afstaat aan water, of dat azijnzuur direct met loog reageert? In beide gevallen ontstaat een oplossing van natriumacetaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Verwarring titratie van een zwak zuur door een sterke base

Bedankt het is dus dezelfde reactie :)

Reageer