[natuurkunde] PWS natuurkunde luchtweerstand
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 2
PWS natuurkunde luchtweerstand
Hallo,
met mijn profielwerkstuk ga ik de luchtweerstand meten van verschillende modelauto's.
1 deelvraag is heeft de aerodynamica invloed op het brandstofverbruik?
hierbij wil ik gebruik maken van 2 verschillende modelauto's die in het echt wel dezelfde motor hebben, en ongeveer een gelijk gewicht. Alle andere weerstanden laat ik bij deze proef buiten beschouwing.
Ik wil dus de 2 verschillende luchtweerstanden met elkaar vergelijken, en dan zo kijken of er verschil in brandstofverbruik is. Alleen vraag ik me af hoe ik vanuit de gemeten luchtweerstand het verschil brandstofverbruik kan bereken? Dus ik hoop dat iemand op dit forum mij hiermee kan helpen.
Bij voorbaat bedankt
Groeten Rob
met mijn profielwerkstuk ga ik de luchtweerstand meten van verschillende modelauto's.
1 deelvraag is heeft de aerodynamica invloed op het brandstofverbruik?
hierbij wil ik gebruik maken van 2 verschillende modelauto's die in het echt wel dezelfde motor hebben, en ongeveer een gelijk gewicht. Alle andere weerstanden laat ik bij deze proef buiten beschouwing.
Ik wil dus de 2 verschillende luchtweerstanden met elkaar vergelijken, en dan zo kijken of er verschil in brandstofverbruik is. Alleen vraag ik me af hoe ik vanuit de gemeten luchtweerstand het verschil brandstofverbruik kan bereken? Dus ik hoop dat iemand op dit forum mij hiermee kan helpen.
Bij voorbaat bedankt
Groeten Rob
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: PWS natuurkunde luchtweerstand
Hier zit een inwendige tegenspraak in. Brandstofverbruik BEREKENEN uit een gemeten luchtweerstand veronderstelt dat je al een bekend verband hebt tussen luchtweerstand en brandstofverbruik.
Maar dat vraag je je juist af.
Net of je je afvraagt of bij een grotere (elektrische) weerstand de stroomsterkte in een schakeling zal dalen, dan de weerstanden gaat meten en vervolgens met de wet van ohm je stroomsterkte gaat berekenen.
Je zult beide dus moeten meten en vervolgens zien of er een verband is.
Maar dat vraag je je juist af.
Net of je je afvraagt of bij een grotere (elektrische) weerstand de stroomsterkte in een schakeling zal dalen, dan de weerstanden gaat meten en vervolgens met de wet van ohm je stroomsterkte gaat berekenen.
Je zult beide dus moeten meten en vervolgens zien of er een verband is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 2
Re: PWS natuurkunde luchtweerstand
Als ik de luchtweerstand heb gemeten.
Is er toch wel een manier waarmee ik het brandstofverbruik kan berekenen? Misschien als ik eerst het vermogen bereken wat nodig is om de luchtweerstand te compenseren.
Is er toch wel een manier waarmee ik het brandstofverbruik kan berekenen? Misschien als ik eerst het vermogen bereken wat nodig is om de luchtweerstand te compenseren.
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: PWS natuurkunde luchtweerstand
Jawel, maar, zoals ik al zei, voor een berekening ga je dus formules gebruiken waarbij die twee met elkaar in verband staan. Als je die al hebt, dan hoef je je niet meer af te vragen of er een verband is tussen die twee, want dan ken je dat verband duidelijk al. Dan hoef je niks meer te onderzoeken want dan kun je je vraag ook beantwoorden zonder experiment.Robbo schreef: ↑di 04 feb 2014, 19:28
Als ik de luchtweerstand heb gemeten.
Is er toch wel een manier waarmee ik het brandstofverbruik kan berekenen?
Voorbeeld nog dichterbij huis dan:
Is er een verband tussen afgelegde weg en tijd?
Nu ga jij wat tijden meten. Kun je alleen op basis daarvan afgelegde wegen berekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 1.617
Re: PWS natuurkunde luchtweerstand
Als de luchtweerstandskracht bekend is, kun je met kracht maal afstand de arbeid berekenen die de motor moet leveren om de luchtweerstand te compenseren per eenheid van afstand bij een snelheid v. Dan heb je nog de verbrandingswaarde van de brandstof nodig en het rendement van de motor bij de snelheid waarbij je meet.
Deze berekening geeft je een voorspelling. The proof of the pudding is in the eating: De vraag is dus of het brandstofverbruik dat je meet overeenkomt met je voorspelling.
Een vraag daarbij is hoe je de invloed van de aerodynamica meet. Welke variabelen hebben invloed op de aerodynamica en hoe kun je die invloed van elke variabele apart bepalen?
Deze berekening geeft je een voorspelling. The proof of the pudding is in the eating: De vraag is dus of het brandstofverbruik dat je meet overeenkomt met je voorspelling.
Een vraag daarbij is hoe je de invloed van de aerodynamica meet. Welke variabelen hebben invloed op de aerodynamica en hoe kun je die invloed van elke variabele apart bepalen?