[natuurkunde] 3 eigenschappen van licht uit geometrisch optica verklaren adhv deeltjestheorie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

3 eigenschappen van licht uit geometrisch optica verklaren adhv deeltjestheorie

Voor een taak op school wordt er gevraagd 3 eigenschappen van licht uit de geometrische optica te geven en te verklaren afhv Newtons deeltjestheorie.

Hoe kan je eigenschappen als bv. "Licht plant zich rechtlijnig voort" verklaren daarmee? In Newtons theorie buigen de lichtstralen toch juist af ov de zwaartekracht?

Ook vroeg ik mij af wat dé drie belangrijkste eigensch zijn, ik vind nl. vooral eigensch uit de fysische optica en niet de geometrische.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: 3 eigenschappen van licht uit geometrisch optica verklaren adhv deeltjestheorie

hoewel ik het antwoord op je vraag niet weet, wil ik toch een poging wagen op je vraagstuk gedeeltelijk op te lossen.

een lichtstraal plant zich rechtlijnig voort. als je de lichtstraal beschoud als een straling van deeltjes dan planten die deeltjes zich uiteraard ook rechtlijnig voort.

dit zou ik de eerste eigenschap willen noemen.

denk bij de tweede eigenschap aan een lichtstraal die onder een hoek in een spiegel valt

Berichten: 75

Re: 3 eigenschappen van licht uit geometrisch optica verklaren adhv deeltjestheorie

Voor de eerste : wat zegt Newtons eerste wet uit de dynamica over de beweging van deeltjes?

Twee andere :

1 kijk naar de tip van aadkr en biljart

2 breking en het principe van Fermat

Handige pagina : http://nl.wikipedia.org/wiki/Geometrische_optica

Reageer