[scheikunde] natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Hallo,

Ik heb een probleem. Ik heb meerdere oefeningen opgelost waar de zuur-basereactie wordt gevraagd en de K van het evenwicht ervan.

Nu ik ben tegen 2 rare gestoten, de eerste is NaNO3 + HCOOH. Voor de zuur HCOOH kunnen we wel de protolysereactie met water opschrijven, maar het probleem is dat we NaNO3 hebben hier. Als het oplost dan is zowel Na+ als NO3- superzwak. Mijn boek zegt dat alle superzwakke zuren en basen niet eens reageren met water en hebben ze nooit zelfs een evenwichtspijl daarvoor gebruikt in het boek. Dit leidt mij tot de conclusie dat we zelfs niet

Afbeelding mogen schrijven. Ik accepteer dat dan ook, omdat ik weet dat superzwakke zuren & basen niet eens reageren met water (dit stond ook in mijn boek). Is dit allemaal correct?

Indien wel, dan veronderstel ik dat ik bij deze oefening dus niet verder hoef te schrijven, omdat volgens wat mijn boek zei de bovenste reactie niet gebeurt.

Dan heb ik nog de volgende die ik op moet lossen: "waterstofsulfide + natrium-waterstofsulfaat":

Hetzelfde geldt hier. Ik ga het voor deze oefening eens uitschrijven tot hoevere het mogelijk is:

Afbeelding

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Klopt.

Alleen het volgende evenwicht stelt zich in:

HCOOH + H2O
\( \rightleftarrows \)
HCOO- + H3O+

Het evenwicht ligt links.

Verder vindt er geen overdracht van H+ plaats.

Dit antwoord slaat op het bericht van voor 0:46 u !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

De tweede oefening klopt ook. H2S is een zwak zuur en HSO4- geen base.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Bedankt voor uw hulp! Maar de Ka van HSO4-is groter dan de Ka van H2S dus zou je er eerst vanuit gaan dat HSO4- de zuur is en H2S de base, maar we zien dan dat H2S niet in de zuur-basetabel als base staat dus H2S kan geen base zijn en moet het een zuur zijn. Dus de conclusie is dat ook al heb je een hogere Ka voor HSO4-toch zal het de base zijn en H2S het zuur.

.En we nemen dus voor beide reacties de protolysereacties met water, want we kunnen niks uitschrijven van de superzwakke zuur/base:

De oplossing voor NaNO3 + HCOOH is dus:

Afbeelding

En voor H2S + NaHSO4 is de oplossing:

Maar ik heb nog steeds mn twijfels over deze oplosmethode hieronder, want is het onderste evenwicht het enige dat wordt ingesteld of is er nog een ander evenwicht namelijk " HSO4- + H2O <--> SO42- + H3O+", want zoals ik al eerder zei als HSO4- ze zwak is om als base te dienen, dan kan het toch ook net als H2S als zuur dienen.

Afbeelding

We konden dus voor deze reacties niet verder uitschrijven zoals voor bijvoorbeeld de derde reactie in de oefeningen :

"waterstofbromide + ammoniak":

oplossing:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Die vlieger gaat wel degelijk op. HS- zal gezellig het proton van HSO4-gappen, met alle onwelriekende gevolgen van dien.

Bij al jouw voorbeelden moet je het volgende eens in acht nemen:

1) Is de pKa van mijn zuur lager dan die van mijn base? Zo ja, dan gaat de reactie door.

2) Zijn er andere zaken dingen die het evenwicht kunnen beinvloeden zoals neerslagreacties of het uitkoken van een stof? Zo ja, waarheen verschuift het evenwicht?

Je kunt nu wel 1001 verschillende reacties uit je mouw schudden, maar de onderliggende theorie stuit praktisch altijd op de 2 bovenstaande principes ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Die vlieger gaat wel degelijk op. HS- zal gezellig het proton van HSO4-gappen, met alle onwelriekende gevolgen van dien.
Maar H2S is een zwak electroliet (en bij dit soort oefeningen kijken we altijd naar de stof waar we meer van hebben). En omdat het een zwak electroliet is kijken we niet naar HS-, maar naar H2S (links)! Ik snap dus niet waarom u het over HS-heeft, want het heeft er toch niets mee te maken?
1) Is de pKa van mijn zuur lager dan die van mijn base? Zo ja, dan gaat de reactie door.
Bedoelt u de pKa van het base of de pKb van het base? Ik weet dat dit (HSO4-) een amfolyt is dus je zou ook kunnen zeggen pKa van base HSO4-, maar ik ben niet zeker wat u bedoelt?

Ik wil nog eens mijn standpund delen zodat u weet hoe ik erover denk:

H2S heeft een kleinere Ka dan HSO4- , maar omdat H2S ( we kijken niet naar HS- want er is te weinig daarvan, we kijken enkel naar links en dat is H2S) niet kan dienen als base blijft het het zuur, dan kijken we naar HSO4- en ook hier stoten we op een probleem: het zou een base moeten zijn, maar omdat het boven H2O in de tabel ligt en dus uiterst zwak is, zal het volgens de regels niet opgeschreven kunnen worden als een base zelfs niet met een evenwichtspijl en daarom beschouwen we HSO4- niet als base (er treedt dus geen zuur-base reactie op). Maar we hadden H2S die nog steeds een zuur en sterk genoeg om met een evenwichtspijl in de protolysereactie met water te worden afgebeeld. Dit kunnen we dan wel opschrijven in de oplossing! :

Afbeelding

Maar we mogen niet vergeten dat HSO4- ook als zuur kan functioneren, dus mogen we het ook opschrijven als een zuur:

Afbeelding

Dus we hebben onze 2 evenwichten met water hier. Helaas kon er geen zuur-base reactie gevormd worden. We kunnen dan ook het evenwicht niet bepalen, omdat er geen zuur-base reactie is. We kunnen misschien wel de zuur-base evenwicht (K) van de bovenste 2 reacties bepalen, maar dan moet je wel 2 verschillende K waardes noteren of misschien het gemiddelde nemen ervan?

Dus mijn antwoord op de volgende vraag (zoals in mn boek) voor deze reactie zou zijn:

"Bespreek de volgende neutralisatiereacties. Leid de zuur-basereactie af en geef de ligging van het evenwicht aan:

- waterstofsulfide + natrium-waterstofsulfaat "


Oplossing:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Aha verkeerd gelezen, het leek erop of je je afvroeg of H2S zou ontstaan.

In ieder geval, het is zoals je zegt: er gebeurt verder geen ruk met die oplossingen. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Bedankt! En de volgende oefening is weer zo eentje geloof ik:

"Bespreek de volgende neutralisatiereacties. Leid de zuur-basereactie af en geef de ligging van het evenwicht aan:

- aluminiumchloride + salpeterzuur"


Ik heb het als volgt opgelost en weer is er geen zuur-basereactie. Heb ik het juist?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Klopt, twee zuren dus onderling geen H+ overdracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Dan is bij BaCl2 + HI hetzelfde resultaat, want Cl- is te zwak voor een base.

Ik kan het eigenlijk niet geloven, want 4 uit de 7 reacties gebeuren dus niet in mn boek:

a) fosforzuur + natrium-waterstofcarbonaat

b)natriumnitraat + mierenzuur

c) waterstofbromide + ammoniak

d)waterstofsulfide + natrium-waterstofsulfaat

e)aluminiumchloride + salpeterzuur

f)bariumchloride + waterstofjodide

g) natriumacetaat + ammoniumchloride

Is dit normaal? Want alle vetgedrukte reacties blijken niet te reageren!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Bij a en c vindt een zuur-basereactie plaats.

Bij de andere kan ik niets bedenken.

Kijk nog eens naar g. Hoe ligt dat evenwicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Kijk nog eens naar g. Hoe ligt dat evenwicht?


Naar rechts! Bij G is er ook een zuurbase reactie tussen CH3COO- als base en H3O+ als zuur.

Bedankt voor de bevestiging!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

Het volgende evenwicht:

NH4+ + CH3COO-
\( \rightleftarrows \)
NH3 + CH3COOH

ligt niet rechts maar links omdat azijnzuur een sterker zuur is dan NH4+ en NH3 een sterkere base dan acetaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

aja das waar sorry ik had HI in plaats van ammoniumchloride gebruikt. Er is dus wel een zuur-base reactie met evenwicht die links en niet rechts ligt. Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: natriumnitraat + mierenzuur zuur-basereactie

mcfaker123 schreef: vr 07 feb 2014, 16:05
Er is dus wel een zuur-base reactie met evenwicht die links en niet rechts ligt.
Het evenwicht ligt sterk naar links. Er wordt minder dan 1% omgezet. Mag je dan van een reactie spreken?

Hangt ervan af wat er precies gevraagd wordt en wat je hierover afgesproken hebt maar praktisch gezien zou ik zeggen dat deze reactie niet verloopt.

Reageer