[natuurkunde] zweving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

zweving

Beste leden van het wetenschapsforum,

ik heb me verdiept in de fysica van de muziek en ook in het begrip zweving. Ik vroeg me af waarom er bij de reine stemming geen zweving optreedt en bij de gelijkzwevende stemming wel. Ik kon hier bijna niks over vinden op het internet alleen dat bij simpele frequentieverhoudingen geen zweving optreedt. Bij de reine stemming zijn de frequentieverhoudingen ook simpel. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

groetjes Ans

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: zweving

Ken je de theorie achter zwevingen?

Als je twee zuivere tonen hebt, dan kan je die uitdrukken als golven (uitslag ten opzichte van evenwicht i.f.v. tijd).

Dan krijg je bijvoorbeeld: de eerste golf
\(cos(2\pi at)\)
en de andere golf
\(cos(2\pi bt)\)
(de frequenties van de golven zijn dan respectievelijk a en b)

Nu willen we het effect weten als we de twee golven combineren (dus tegelijk laten afspelen).

Dan moeten we beide golven optellen:
\(cos(2\pi at)+cos(2\pi bt)=2cos(\frac{2\pi(a+b)t}{2})cos(\frac{2\pi(a-b)t}{2})\)
Je moet gewoon de goniometrische som naar product identiteiten gebruiken om dit resultaat te verkrijgen.

Bekijk nu eens dat laatste. Stel bijvoorbeeld a=b, wat krijg je dan?

Stel bijvoorbeeld eens a=500 en b=510, wat krijg je dan?

Tip: Je hebt twee cosinussen in dat product, welke zal zorgen voor de grondtoon en welke voor de zweving?

Als je deze formule snapt kan je eens de berekeningen doen bij reine en gelijkzwevende stemming. Daaruit volgt het antwoord op je vraag.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer