[scheikunde] pH berekenen van 0,10M Na2CO3 oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

pH berekenen van 0,10M Na2CO3 oplossing

Hallo,

Wanneer Na2CO3 splitst in 2Na+ en CO32-, dan reageert het carbonaat ion met water met vorming van waterstofcarbonaat en OH- ionen. Maar moeten we dan ook rekening houden met HCO3- , want dat is een amfoliet die ook OH- kan produceren. Of is het veel te weinig om rekening mee te houden?

Ik weet nog dat bij H2SO4, we wel rekening hielden met HSO4-, maar daar zet alle H2SO4 zich om in HSO4-, dus zou je van HSO4- nog een degelijke hoeveelheid OH- kunnen krijgen.

Bij CO32- zet niet alle CO32- zich om in HSO4-, dus ik heb het gevoel dat we daar geen rekening houden met HCO32- simpelweg omdat het weinig verschil uitmaakt.

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH berekenen van 0,10M Na2CO3 oplossing

Dat zou je kunnen berekenen. Reken eerst uit hoeveel bicarbonaat er gevormd wordt en kijk dan hoeveel daar nog van doorreageert tot waterstofcarbonaat. Zelfde geval voor je andere voorbeelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: pH berekenen van 0,10M Na2CO3 oplossing

Ik heb het net uitgerekend en het maakt een verschil uit van maar 0,001 ! Dus dit is toch eigenlijk onnodig voor zwakke zuren/basen! terwijl bij sterke zuren /basen we wel een degelijk verschil bekomen.

Bijvoorbeeld voor 0,0010M H2SO4 oplossing als ik enkel de H30's neem die H2SO4 produceert dan bekom ik een ph van 3 . Nu als ik HCO3- in beschouwing neem, dan bekom ik een ph van 2,7. Zoals u ziet is dit wel iets om voor op te letten bij sterke zuren/basen.

Dus mijn conclusie is voor sterk altijd de als de geconjugeerde een amfolyt is, ook van die amfolyt de H3O+'s of OH-'s berekenen, terwijl bij zwakke zuren/basen dat niet nodig is. Ben ik correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: pH berekenen van 0,10M Na2CO3 oplossing

Oja trouwens ik heb net even gekeken naar HCO3- en dat is zowel een zuur als base dus het produceert zowel OH- als H3O+ waardoor (!) (bijna) alle OH- geneutraliseerd wordt.Dus het maakt niks uit om eerlijk te zijn.

Terwijl bij sterke zuren zoals H2SO4 de geconjugeerde base HSO4- te zwak is voor OH- te produceren, en enkel als zuur dient, daarom dat we daar dan wel rekening mee houden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH berekenen van 0,10M Na2CO3 oplossing


Terwijl bij sterke zuren zoals H2SO4 de geconjugeerde base HSO4- te zwak is voor OH- te produceren, en enkel als zuur dient, daarom dat we daar dan wel rekening mee houden.
Je moet met de protolyse van HSO4- rekening houden omdat het weliswaar een zwak zuur is maar wel een van de sterkste.

pH voor 0,001 M H2SO4 is 2,73. En wat zou de pH zijn als je net doet alsof HSO4- ook een sterk zuur is?

Ik mis, zie titel, de pH van 0,10 M Na2CO3 , met of zonder verwaarlozen van de tweede trap.

Reageer