Vliegende bol

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 199

Vliegende bol

Sorry, dit gaat over luchtvaart, niet ruimtevaart...

Ik zag een paar weken terug een 'lichtbol' overvliegen, tijdens het uitlaten van de hond. Het vloog relatief laag en dichtbij, met de snelheid van een passagiersvliegtuig over. Het probleem is dat je normaal op deze afstand duidelijk de structuur van een vliegtuig (kleinere navigatielichten) kan zien, maar bij deze niet. Ik kon alleen maar een bol natrium oranje licht zien van naar schatting een aantal meters doorsnee. Ik kon het vliegtuig ook helemaal niet horen, maar dat heb je wel vaker met vliegtuigen als het flink waait.

Welke vliegtuigen rusten wij in vredesnaam uit met één grote natrium lamp in plaats van de reguliere koplampen met kleinere navigatielichten?

Het lijkt mij niet de veiligheid ten goede komen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Vliegende bol

Het klinkt als een Thaise lampion, zoals in dit topic over vliegende oranje objecten.

Berichten: 199

Re: Vliegende bol

Ja, ik heb zelf ook wel eens van die lampionnen zien vliegen. Heb ze echter nog nooit zo snel zien vliegen. Daarbij was deze wel heel erg fel, daar moeten ze dan een joekel van een natriumlamp in gehangen hebben (het licht was zeer stabiel, dus een vlammetje lijkt mij toch uitgesloten).

Berichten: 12.262

Re: Vliegende bol

Hoe bepaal je zaken als afstand, snelheid en (daadwerkelijke) helderheid in zo'n situatie?

Diepte zien danzij stereoscopie is vrijwel onmogelijk op grote afstand (zeg verder dan 100 meter oid), en gezien je niet weet wat je zag wordt het vervolgens lastig om te bepalen of het iets groots op lange afstand was, of iets kleins wat dichterbij. Een soortgelijk probleem heb je met snelheid: als je de afstand niet weet heb je slechts de hoeksnelheid waarmee iets voorbij komt.

Maar als je het zou moeten schatten, hoe laag of snel dacht je dan dan het ding gevlogen moet hebben?

De snelheid van een passagiersvliegtuig zegt niet zoveel over hoe iets overkomt: op kruishoogte en -snelheid zijn het relatief langzame stipjes in de hemel, maar met landingssnelheid en 100 meter hoogte schrik je je een ongeluk als je er niet aan gewend bent.
Victory through technology

Reageer