[scheikunde] Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

Hallo,

Ik zit redoxreacties te leren en ik zie dat je 2 dingen hebt redoxreacties die gebeuren in zuur milieu en redoxreacties die gebeuren in basisch milieu. Nu voor de volgende reactie zie ik:

Afbeelding

Wordt de OH- dan geleverd door H2O? Is H2O hier het basisch mileu (ook al is het een zwakke base)?

Ook nog :

2 watermoleculen reageren met vorming van 10*-7 M OH-, dus dat is niet veel OH- die wordt geproduceerd door water. En het is juist OH- dat we nodig hebben.

Wat ik nu ook raar vind is dat als we bv in een zuur milieu een redoxreactie hebben en die er ook zo in rood boven een pijl wordt geschreven. Dat geeft zo een beetje de indruk van een zuur-base reactie, want wat kan H+ nu doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

Water is niet de base maar de OH- ionen die gevormd worden.

H+ ionen versterken de oxiderende werking van permanganaat. In zuur mileu onstaat zo Mn2+ en in basisch milieu MnO2.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

Water is niet de base maar de OH- ionen die gevormd worden.
Dus het (OH)-ion is het base, maar u zei "die gevormd worden"! Dat is onmogelijk want die OH-'s zijn noodzakkelijk voor de reactie!:

Daarom dat er een H+ boven de pijl staat (Afbeelding) .

Worden de OH-'s uit water gehaald?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

Als er geen sterk zuur aanwezig is reageert permanganaat als volgt (oxidator halfreactie binas tabel 48):

MnO4- + 2 H2O + 3e- → MnO2 + 4 OH-

Op t=o als er nog geen OH- gevormd is zal het mengsel licht basisch zijn door aanwezigheid van de zwakke base sulfiet. Op t>0 zal door de vorming van OH- de pH stijgen. De reactie vindt daardoor plaats in basisch milieu. Zie 2KOH staan in de stoffenvergelijking in bericht 1.

Het is verder niet ongebruikelijk om boven de reactiepijl informatie te geven over de reactieomstandigheden zoals bv. over katalysator. , temp. of milieu.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

In de opgave werd gezegd

" Oxidatie van een kaliumsulfiet-met een kaliumpermanganaatoplossing in een basisch milieu"

Als ik het goed begrijp is dit wat u zegt voor de bovenstaande opgave:

In de opgave wordt gezegd dat het in een basisch mileu gebeurt, dus moet ik zoeken naar een stof in de opgave die in de oplossing OH's afgeeft. H2O is niet de stof die voor een zuur mileu zorgt, maar zijn de SO32- ionen die voor een basisch mileu zorgen! Kunt u dit aub indien correct bevestigen?

Ik zal nog een paar andere voorbeelden uit mn boek geven zodat ik zeker ben over welke stof er nu een zure of basische omgeving creëert:

Opgave1:

"Zwaveldioxide wordt in een zuur milieu met kaliumdichromaat geoxideerd tot sulfaat. In de oplossing kun je Cr3+ ionen aantonen"

Afbeelding

Er zijn geen stoffen in de eerste reactie die een zuur mileu indiceren, dus we lossen gewoon de oefening op tot we de stoffenreactievergelijking bekomen en we zien dat aan de linkerkant er 2H+'s zijn verschenen. Deze zullen dan ook voor de zure milieu zorgen! Maar die moeten van een bepaalde zuur komen en in de opgave stond niks over welke zuur we nemen, dus mag ik gewoon kiezen. Ik kan H2SO4 nemen, of HNO3, of H2S, ...

Opgave 2:

"Als je in een ijzer(III)chloride-oplossing waterstofsulfidegas leidt, slaat er zwavel neer. In de oplossing kan je Fe2+ ionen aantonen."

Afbeelding

Er werd in de opgave hier niks gezegd over in welk mileu de reactie gebeurt! Maar we kunnen dat zelf dus afleiden uit de stoffen uit de opgaven. Fe3+ is een zwak zuur en H2S is een zwak zuur dus zal de reactie gebeuren in een zuur mileu. Dit betekent dus als er niet gezegd wordt in de opgave of de reactie in een zuur of basisch mileu gebeurt, we gewoon naar de reagentia moeten kijken. Heb ik het juist hier?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

Neem standaard H2SO4, geen H2S, geen HNO3

Die laatste vormt al snel een redelijk sterke oxidator en ook het S2- uit die andere komt voor in de RedOx-tabel (zie jouw opgevave 2). En H2S stinkt als de ......, dat is al genoeg reden om die niet te gebruiken.

Ook die OH- uit de eerste reactie zal je volgens mij toe moeten voegen, maar het zou natuurlijk ook van een aanwezige base af kunnen komen, zoals SO32-.

In jouw opgave 2 is geen vereiste aan zuur of basisch milieu. Je zult die eis eigenlijk enkel maar zie als je zuurstofjes overgedragen ziet worden. In opgave twee, moet je eens kijken wat er met de oxidatie-getallen gebeurd.

Er is een deeltje bij dat niet van lading verandert, welke?

En even voor achteraf: Neemt de pH van de oplossing toe of af tijdens dit proces?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

Nu ik de opgaven zo zie kunnen we hier kort over zijn.



Om de reactievergelijking kloppend te maken heb je soms H+ , OH- en H2O nodig.



Als er staat zuur milieu kies je voor H+ en H2O

Als er staat basisch milieu kies je voor OH- en H2O.

En onder zuur milieu wordt (meestal) verstaan sterk zuur.

Je kiest dan bv. zwavelzuur.



Als er niets staat over milieu dan kijk je inderdaad gewoon alleen naar de reagentia.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

In jouw opgave 2 is geen vereiste aan zuur of basisch milieu. Je zult die eis eigenlijk enkel maar zie als je zuurstofjes overgedragen ziet worden. In opgave twee, moet je eens kijken wat er met de oxidatie-getallen gebeurd.
Kunnen we niet gewoon kijken naar de reagentia als er niks bijstaat( of het in zuur of basisch milieu gebeurt), want zei bepalen nu immers of de reactie in een zuur of basisch milieu gebeurt. In het 2de bv is zowel Fe3+ als H2S zuur, dus gebeurt het in een zuur milieu.
In jouw opgave 2 is geen vereiste aan zuur of basisch milieu. Je zult die eis eigenlijk enkel maar zie als je zuurstofjes overgedragen ziet worden.
Dit snap ik niet. Je kan geen overdracht van zuurstoffen zien, want de reactie moet worden opgelost, waarom niet gewoon zoals ik hierboven zei naar de reagentia kijken en aan de hand daarvan zie je toch of je een bassisch ( levert OH- als katalysator) of een zuur (levert H+ als katalysator) milieu hebt waarin de reactie plaatsvindt?

Ik ga in de toekomst gewoon aannemen dat als er niets staat we gewoon naar de reagentia kijken en bepalen of die reagentia de oplossing zuur of bassisch maken zoals margriet daarnet ook zei:
Als er niets staat over milieu dan kijk je inderdaad gewoon alleen naar de reagentia.
In opgave twee, moet je eens kijken wat er met de oxidatie-getallen gebeurd.
Ijzer reduceert van +3 naar +2 en zwavel oxideert van -2 naar 0.
Er is een deeltje bij dat niet van lading verandert, welke?
Het chloor-ion en H veranderen niet van oxidatiegetal.
En even voor achteraf: Neemt de pH van de oplossing toe of af tijdens dit proces?
Voor voorbeeld2 daalt de pH, want er wordt HCl gevormd!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Waarom wordt water als basisch milieu beschouwd in redoxreacties?

mcfaker123 schreef: zo 09 feb 2014, 21:40
Kunnen we niet gewoon kijken naar de reagentia als er niks bijstaat( of het in zuur of basisch milieu gebeurt), want zei bepalen nu immers of de reactie in een zuur of basisch milieu gebeurt. In het 2de bv is zowel Fe3+ als H2S zuur, dus gebeurt het in een zuur milieu.

Dit snap ik niet. Je kan geen overdracht van zuurstoffen zien, want de reactie moet worden opgelost, waarom niet gewoon zoals ik hierboven zei naar de reagentia kijken en aan de hand daarvan zie je toch of je een bassisch ( levert OH- als katalysator) of een zuur (levert H+ als katalysator) milieu hebt waarin de reactie plaatsvindt?
Gewoon naar de stoffen kijken is idd het handigst. Maar....juist met deze dikgedrukte woordkeuze laat je zien dat je de functie van de H+ ontzettend onjuist ziet. Want wat is een katalysator? En voldoet iedere RedOx-reactie daaraan? Idem voor OH-

En die antwoorden op mijn vragen die jij geeft zijn correct. Anders gezegd, voor die RedOx-reactie haalt het helemaal niet uit of de omgeving zuur of basisch is. Dit zou dus ook gewoon met het losse sulfide-ion gebeuren.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer