MAC-waarde verdunningen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

MAC-waarde verdunningen

Beste leden,

Ik heb me bijna nooit bezig gehouden met de MAC-waarden van stoffen.

Nu wordt er een vraag aan me gesteld: wat is de mac-waarde van tafelazijn?

MAC waarde azijnzuur = 25 mg / m³ lucht, Wordt het dan voor een 12% oplossing 100/12 x 25 of heb ik het mis?

dank bij voorbaat,

AVi

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: MAC-waarde verdunningen

die twee zaken (azijnzuur in lucht en azijnzuur in oplossing) met elkaar in verband brengen via mac-waarde lijkt me onzin.

wiki:

De MAC-waarde is gedefinieerd als:

de maximale concentratie van een gas, damp of nevel of van een stof in de lucht op de werkplek, die bij inademing gedurende arbeidsperiode in het algemeen geen nadelige gevolgen heeft op de gezondheid van de werknemers en hun nageslacht.
Azijnzuur in oplossing heeft dus per definitie geen mac-waarde .

Wat ik me zou kunnen indenken zou zijn dat je in een opslagtank halfgevuld met tafelazijn zou willen berekenen hoe hoog de concentratie azijnzuur in de lucht boven de vloeistof zou zijn. Maar dan ga je rekenen via verdampingsevenwichten, en zeker niet via MAC-waardes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: MAC-waarde verdunningen

Je zou het kunnen berekenen door verdampingsevenwicht, en dan kijken of de gevonden waarde de MAC waarde overschrijdt. Dat is echter niet zo gemakkelijk: Uiteraard speelt de hoeveelheid azijn een rol, en het oppervlak van de vloeistof. Daarnaast echter ook de grootte van de ruimte, verdeling, en waarschijnlijk ventilatie.
Victory through technology

Reageer