[scheikunde] Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

Hallo, ik heb een probleem bij de volgende oefening:

Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

Oxidatie van Cu, maar Cu staat 2 maal in de tabel: het kan oxideren tot Cu2+ en tot Cu! Hoe moet ik dan weten welke ik moet nemen, want er staat niks in de opgave. Ik neem gewoon de sterkste reductor Cu, of mag je dan gewoon kiezen, omdat er niks bijstaat?

Hartelijk Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

Je moet kijken naar de oxidator die je hebt. Als die sterk genoeg is om Cu door te oxideren tot Cu2+, dan zal die reactie plaatsvinden, anders houdt de oxidatie op bij Cu+
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

NO3- is sterk genoeg om Cu te oxideren tot Cu2+ . NO3- is ook sterk genoeg om Cu te oxideren tot Cu+ , maar ik weet dan nog steeds niet welke ik moet nemen.

Er stond trouwens niks bij de opgave in de zin van " Cu oxideert tot Cu+" of "Cu oxideert tot Cu2".

Bij andere oefeningen stond dat er wel bijvoorbeeld voor het Mn ion:

" H2O2 wordt in H2SO4-midden door KMnO4 geoxideerd waarbij o.a. het kleurloze Mn2+ en O2 ontstaan"

Oja en ik bedoel niet Cu+ oxideren naar Cu2+! Het is Cu die oxideert naar Cu+ oftewel naar Cu2+, maar het staat er niet bij naar wat het oxideert, terwijl beiden door NO3- geoxideerd kunnen worden. Ik weet dus gewoon niet welke ik moet kiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

Welke van de reductiereacties is sterker? Naar koper(I) of koper(II)? De hoogst mogelijke ΔE heeft altijd voorrang, mits de reactiecondities dat toelaten (en dat doen ze in dit geval).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

Ik neem gewoon de sterkste reductor Cu naar Cu2+.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

mcfaker123 schreef: di 11 feb 2014, 01:05
NO3- is sterk genoeg om Cu te oxideren tot Cu2+ . NO3- is ook sterk genoeg om Cu te oxideren tot Cu+ , maar ik weet dan nog steeds niet welke ik moet nemen.
Dat schreef ik toch? Als NO3- sterk genoeg is om Cu te oxideren tot Cu2+, dan zal dat plaatsvinden.

Ga maar na: Als NO3- sterk genoeg is om Cu te oxideren tot Cu2+, dan is het ook sterk genoeg om Cu+ te oxideren tot Cu2+[/chem]. De oxidatie kan dan dus nooit stoppen bij Cu+, omdat dat doorgeoxideerd zal worden.

Echter, het is ook mogelijk dat er een oxidator gegeven is die wel sterk genoeg is om Cu te oxideren tot Cu+, maar niet sterk genoeg om het te oxideren tot Cu2+. De standaardelectrodepotentiaal ligt dan tussen die van Cu2+ / Cu en Cu+ / Cu in.

In dergelijke gevallen zal enkel de oxidatie tot Cu+ plaatsvinden.

Er stond trouwens niks bij de opgave in de zin van " Cu oxideert tot Cu+" of "Cu oxideert tot Cu2".
Dat hoeft dus ook niet (zie boven).

Bij andere oefeningen stond dat er wel bijvoorbeeld voor het Mn ion:
" H2O2 wordt in H2SO4-midden door KMnO4 geoxideerd waarbij o.a. het kleurloze Mn2+ en O2 ontstaan"
Leuk, een beetje extra informatie om je in de rchting van de juiste redox halfreacties te wijzen. Maar lang niet altijd nodig.

Misschien toch handig om nog wat langer door de theorie en uitgewerkte voorbeeldopgaven te kijken, alvorens zelf aan de slag te gaan met opgaven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

Welke van de reductiereacties is sterker? Naar koper(I) of koper(II)?
Dit is geen reductiereactie, maar oxidatie. Cu oxideert naar Cu+ of naar Cu2+. U bedoelde waarschijnlijk "Welke van de oxidatiereacties is sterker? Naar Cu+ of naar Cu2?" ? Mijn antwoord zou zijn naar Cu2+.
Leuk, een beetje extra informatie om je in de rchting van de juiste redox halfreacties te wijzen. Maar lang niet altijd nodig.
In de meeste gevallen geven ze wel aan wat de oxidatiegetallen zijn. Ik weet wel dat het ook mogelijk is zonder, maar zo is het natuurlijk wel gemakkelijker als ze het erbij zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

En wat is nou je antwoord?

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Oefening redoxreactie opstellen: Bij oxidatie van Cu met geconcentreerd HNO3 ontwijken bruine gassen NO2

Ik neem gewoon de sterkste reductor Cu naar Cu2+. :P

Reageer