[scheikunde] Filtratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Filtratie

Hallo, ik heb een probleem: ik moet koper(II)nitraat en kaliumfosfaat oplossen. Daar komt koperfosfaat uit bij een neerslagreactie. Maar daarna moet ik het filtreren en zeggen wat het filtraat is. Wat is dan het filtraat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Filtratie

PT_ schreef: wo 12 feb 2014, 18:17
Wat is dan het filtraat?
Wat loopt er door dat filter heen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Filtratie

volgens mij gewoon die koperfosfaat
  1. Meng in een reageerbuis 2,5 mL koper(II)nitraatoplossing en 3 mL kaliumfosfaatoplossing. Noteer je waarnemingen.
  2. Meng de inhoud mbv vortex.
  3. Filtreer de suspensie en vang het filtraat op in een schone reageerbuis. Noteer je waarnemingen.
  4. Verdeel het filtraat over twee reageerbuizen.
  5. Probeer in de ene buis koper(II)-ionen aan te tonen, en in de andere buis fosfaat-ionen. Noteer je waarnemingen.
Dit was de vraagstelling en dan nummer 5.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Filtratie

Loopt het koperfosfaat door het filter heen terwijl dat een neerslag vormt?

Berichten: 8

Re: Filtratie

ik denk het niet, want het gaat dan aan elkaar zitten en dus kan het niet door het filter heen :/

het enige wat ik hoef te weten is wat het filtraat dan is

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Filtratie

Je voegt 2 verschillende oplossingen bij elkaar. Schrijf eens op welke ionen er in iedere afzonderlijke oplossing zitten, ga nu eens na welke ionen een neerslag veroorzaken en welke ionen er nog in de nieuwe oplossing overblijven. Waaruit bestaat dan je filtraat?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 8

Re: Filtratie

aha, dus de 'tribuunionen' zoals mn leraar het vertelde gaan er door heen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Filtratie

opgeloste ("losse") ionen gaan inderdaad door het filter heen, het neerslag (aan elkaar geklonterde ionen) blijft als residu op het filter achter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer