Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

Hallo allemaal,

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik begrijp het volgende:

Zwavelzuur ioniseert in water tot SO42- en 2H3O+ .

Twee watermoleculen pakken elk één waterstof-atoom af, omdat er telkens een negatieve partiële deellading aanwezig is aan het zuurstofatoom van water.

Ethanol ioniseert niet in water. De verklaring moet gezocht worden in het feit dat er waterstofbruggen bestaan tussen de ethanol-moleculen. Wanneer ethanol in water wordt gebracht ontstaan er gewoon nieuwe waterstofbruggen tussen water en ethanol.

Mijn vraag:

Zwavelzuur heeft ook een binding tussen H en O, en dus zijn er intermoleculair waterstofbruggen mogelijk. Waarom treedt hier toch een ionisatie op, en dus niet het scenario zoals bij enthanol?

Bedankt!

Berichten: 7

Re: Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

H+ kan zich in zwavelzuur makkelijk afscheiden doordat wanneer het zijn negatieve lading achterlaat, deze uitgesmeerd kan worden over beide zuurstofatomen (resonantie).

Berichten: 8

Re: Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

RobinvdS1994 schreef: do 13 feb 2014, 16:50
H+ kan zich in zwavelzuur makkelijk afscheiden doordat wanneer het zijn negatieve lading achterlaat, deze uitgesmeerd kan worden over beide zuurstofatomen (resonantie).
Hmmm...

Toevallig ook een verklaring voor waarom NH3 in water ioniseert tot OH- en NH4+ , en dus niet H3O+ vormt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

Ammoniak trekt heel hard aan de H+ van het water. Je moet van goede huize komen om van ammoniak nog een H+ van af te trekken! Je zou dan een negatief ion overhouden dat ontzettend sterk basisch is en dat in water onmiddellijk 1 of 2 H+ terugpakt.

Niet alle H-atomen in een molecuul kun je er zomaar afhalen. Als ik heel precies ben is de tweede waterstof die je in de vraag van het zwavelzuur afhaalde ook al een stuk moeilijker dan de eerste, die blijft gedeeltelijk ook zitten als je zwavelzuur in water gooit.

Berichten: 8

Re: Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

rwwh schreef: do 13 feb 2014, 18:23
Ammoniak trekt heel hard aan de H+ van het water. Je moet van goede huize komen om van ammoniak nog een H+ van af te trekken!
OK, maar waarom trekt ammoniak harder aan de H+ van water, dan dat water trekt aan de H+ van ammoniak? Is dit omdat ammoniak een partiële deellading heeft van 3- en water slechts van 2-? Of is de verklaring elders te zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

Tja, uiteindelijk gaat het om de kwantummechanische energie van de moleculen. Blijkbaar is hydroxide minder ongelukkig dan NH2-. Misschien dat anderen dat in een semi-klassieke verklaring kunnen stoppen, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

Nu je het zo stelt: ik vraag me nu stiekem af of vloeibaar ammoniak een evenwicht vergelijkbaar met het waterevenwicht kent.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ionisatie zwavelzuur vs ethanol

Zeker. Wikipedia schrijft:
At standard pressure and temperature, K=[NH4+][NH2−] = 10^−30

Reageer