[scheikunde] Correcte substitutieve benaming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Correcte substitutieve benaming

Hallo,

Ik zit met een enorm probleem. Ik heb even de notities van mn leerkracht over substitutieve benaming er bijgenomen en er staat dat we de stam/basisstructuur bepalen in het volgend geval door te kijken naar de keten met de meeste meervoudige bindingen.. Dus volgens hem is het rood omcirkelde gedeelte de hoofdketen! Dat is toch helemaal niet juist, nietwaar?

Chemdraw (een programma die de stoffen benoemt) neemt zoals ik een andere keten (blauw).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Correcte substitutieve benaming

Ik heb net even de regels van IUPAC gelezen en volgens de regels die op http://www.acdlabs.com/iupac/nomenclature/ staan kom ik tot de conclusie dat de hoofdketen hier wordt bepaald door naar de keten te kijken die het meeste dubbele en drievoudige bindingen bevat. Dat is inderdaad de rode keten en niet de blauwe. Betekent dit dat de programma de stof hierboven dus incorrect heeft benoemd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Correcte substitutieve benaming

Ja. Dat zou idd wel kunnen.

Het ligt er een beetje aan. Zo min mogelijk rare groepen in de zijketens, dat is het doel. Dat wil niet zeggen dat het andere direct fout is. Behalve als je docent aangeeft dat, doordat de ingewikkelde zijgroepen niet tot je leerstof behoren, dan is dat andere echt fout.

Het gebruik van ketens waarop snel duidelijk wordt welke functionele groepen aanwezig zijn, is vaak voor de Chemici veel handiger dan die andere afspraken. Hierin voorzien ook de IUPAC met tal van uitzonderingen...

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Correcte substitutieve benaming

Ok bedankt! Dan had mn leraar toch gelijk :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Correcte substitutieve benaming

Laat dat tot een nieuw wereldwonder behoren. Niet dat die leraar gelijk heeft, maar dat die het ook krijgt....

Wauw.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer