[biologie] populatiegenetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

populatiegenetica

bij biologie zijn we bezig over populatiegenetica maar van de volgende oefeningen ben ik niet zeker of ik ze juist heb.

vraag a) fenylketonurie is een recessieve aandoening en komt voor bij 1/40000 mensen.Hoeveel kans hebben normale ouders om een kind te krijgen dat lijdt aan deze ziekt. Wanneer je weet dat broer van 1 van de ouders ook fenylketonurie heeft?

oplossing; gen fenylketonurie: allel niet F

allel wel f

P(ff)=q^2 * 1/4

=1/40000*1/4

=6,25*10^-6

vraag b) De frequentie van het allel voor resusnegativiteit is 0,4.Wanneer een resusnegatieve vrouw zwanger is van een resuspositief kind, kan er resusincompatibiliteit voorkomen. bereken het percentage zwangerschappen waarin resusincompatibiliteit kan optreden

oplossing:gen resus: allel + =R

allel - =r

ouders: rr x Rr of rr x RR

Ι

Ι

50%

100%

Rr

Rr

p=0,5* 2pq*q^2+q^2 * P^2

=0,4*0,6*(o,4)^2+(0,6)^2 *(0,4)^2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: populatiegenetica

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: populatiegenetica

Dit is lang geleden, maar ik denk dat ik je kan helpen.
ikke456 schreef: zo 16 feb 2014, 17:00
vraag a) fenylketonurie is een recessieve aandoening en komt voor bij 1/40000 mensen.Hoeveel kans hebben normale ouders om een kind te krijgen dat lijdt aan deze ziekt. Wanneer je weet dat broer van 1 van de ouders ook fenylketonurie heeft?
Hier hou je volgens mij geen rekening met het feit dat de broer van een van de ouders ziek is.

Je hebt dus een stamboom zoals in onderstaande figuur.


stamboom.jpg
stamboom.jpg (8.05 KiB) 84 keer bekeken
Wat is het genotype van de ouders van de zieke man? Wat is vervolgens de kans dat de niet-zieke man drager is?

Tot slot, de kans op de aandoening is 1/40000. Wat kan je hieruit besluiten voor q2, q en p? Kan je die berekenen?
vraag b) De frequentie van het allel voor resusnegativiteit is 0,4.Wanneer een resusnegatieve vrouw zwanger is van een resuspositief kind, kan er resusincompatibiliteit voorkomen. bereken het percentage zwangerschappen waarin resusincompatibiliteit kan optreden
Hier wacht ik nog even mee tot de vorige vraag is afgerond, anders wordt het allemaal wat onoverzichtelijk.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer