[biologie] Regelmechanisme voor eiwitvertering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Regelmechanisme voor eiwitvertering

We hebben ter afsluiting van het hoofdstuk voeding en vertering bij biologie een practicum gedaan, waarbij we de vertering van bepaalde stoffen moesten aantonen en ook: middels de verteringssappen de onbekende stoffen in de reageerbuisjes aantonen. We maken daar uiteraard ook een verslag bij en ik kreeg daarbij de volgende vraag (voor de eiwitvertering):

Welk regelmechanisme zorgt voor de juiste pH op de plek waar trypsine normaal in ons darmkanaal werkt?

Trypsine splitst moleculen van lange polypeptiden tot korte polypeptiden en bevindt zich in de twaalfvingerige darm (en wordt afgegeven door de alvleesklier). Het pH-optimum van trypsine is 8,5. De pH in de twaalfvingerige darm is licht basisch (pH 8 à 9), wat wordt veroorzaakt doordat HCO3- uit NaHCO3 de HCl uit de maag neutraliseert. Ook NaHCO3 wordt afgegeven door de alvleesklier.

Is bovenstaande een correct antwoord op de vraag? Want met het regelmechanisme bedoelen ze, neem ik aan, de oorzaak waardoor de pH stijgt wanneer een voedselbrij van de maag naar de twaalfvingerige darm gaat.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Regelmechanisme voor eiwitvertering

Dat antwoord staat er toch al?: door afgifte van de buffer natriumcarbonaat.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Regelmechanisme voor eiwitvertering

anusthesist schreef: wo 19 feb 2014, 17:56
Dat antwoord staat er toch al?: door afgifte van de buffer natriumcarbonaat.
Ja, klopt. Da's wat ik als antwoord had, maar dit was de enige vraag die ik niet 100% zeker wist, dus dan is het wel fijn als je die laatste vraag ook nog correct hebt :D/ :P
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer