[scheikunde] Rare omzetting in notities organische synthese.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Rare omzetting in notities organische synthese.

Hallo,

Ik heb de volgende omzetting in mn notitites gevonden:

Afbeelding

Dit staat alweer niet in mn boek. De volgende reactie staan allemaal in mn boek:

Afbeelding

Kan iemand me zeggen wat het probleem is?

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rare omzetting in notities organische synthese.

Het probleem is dat jij kennelijk notities hebt waarvan je niet meer weet waar ze bij horen.

Hoe een ander dat over jouw notities dan wel zou moeten weten, is mij een raadsel.

Het zou natuurlijk kunnen dat je leraar terloops iets heeft verteld over een bepaalde reactie, wat jij hebt opgeschreven zonder de betreffende context. Maar dat is maar een gok. Er kunnen nog honderd andere verklaringen zijn.

Met een beetje zoeken op internet kun je een schat aan informatie over de betreffende reactie vinden. Maar ook hier geldt: focus je alsjeblieft op de stof die je daadwerkelijk hoort te leren!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Rare omzetting in notities organische synthese.

Ja, maar weet u toevallig niet wat die reactie voorstelt, of hebt u zelf geen idee wat het is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Rare omzetting in notities organische synthese.

Jep, je addeert water zodat je vinylalcohol krijgt. Door keto-enoltautomerie legt de H van de alcohol om naar de alfa-koolstof en acetaldehyde is het product. Ja, ik blijf gewoon vakjargon tegen je aan kwakken. Aan jou wat je er verder mee doet. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Rare omzetting in notities organische synthese.

Nachtuilen dat we zijn :mrgreen: Oja Ik heb nog gehoord van keto-enol tautomerie, maar er staat niks daarvan in mn boek hehe. Bedankt ik ga het later nog leren :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Rare omzetting in notities organische synthese.

Maar...je stelt iedere vragen die om een hoog niveau antwoord vragen....dit komt volgens mij door de benadering van je docent. Echter nu je duidelijk een overzicht geeft van de info in je boek, zie je dat je het op basis van die kennis moet kunnen.

Ik denk dat het leerdoel in deze dan ook is dat je dergelijke overzichten kan gebruiken/lezen, maar niet dat je ze moet kunnen maken.

Ik heb in de bijlage aangegeven hoe je dan tot je antwoord zou kunnen komen.
Voor Wetenschapsforum Koolstofjes.png
Voor Wetenschapsforum Koolstofjes.png (165.15 KiB) 208 keer bekeken
Enkel dat het door zuur gekatalyseerd wordt zal vast ergens in de tekst staan of hoef jij volgens je methode niet te weten (je docent schijnt dit, met zijn grotere kennis over reactiemechanismen, niet te kunnen laten om dit te laten merken).

Maar, dit is enkel mijn idee....

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Rare omzetting in notities organische synthese.

Ik geloof niet dat de leraar hier veel te verwijten valt, en geloof er in ieder geval niets van dat hij zonder er meer over te zeggen bovenstaande reactie op het bord heeft geschreven.

Leraren vertellen wel vaker "nice to know" dingen, gelukkig ook maar want het houdt de lessen levendig. Anders zou iedere les een opsomming van de te leren stof zijn, en zou zelfs de meest gemotiveerde leerling op een gegeven moment afhaken.

Dit soort info kan leerlingen ook context geven om de andere lesstof aan op te hangen. Maar leerlingen die enkel zo'n nice to know opschrijven en de uitleg erover weglaten, zullen een jaar later niet meer weten waar het over ging, en uit hun notities ook het onderscheid tussen nice to know en need to know nietmeer kunnen opmaken.

De betreffende reactie bestaat gewoon als directe reactie en is inderdaad zuurgekatalyseerd. Ik vind het vergezocht om deze reactie af te leiden uit 3 stappen die in een overzicht met organisch chemische reacties staan, niet in de laatste plaats omdat de 3 reacties elk onder andere omstandigheden worden uitgevoerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Rare omzetting in notities organische synthese.

Enkel dat het door zuur gekatalyseerd wordt zal vast ergens in de tekst staan
Inderdaad het staat in de tekst. En de alternatieve methode die u heeft getoond is inderdaad veel handiger dan keto-enol tautomerie, want het staat niet eens in het boek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Rare omzetting in notities organische synthese.

Ik was er al bang voor. Maar zo gaat het nou eenmaal in het onderwijs.

Maar de honger naar verdere kennis is te bewonderen. Ik ben het dus wel helemaal eens met Marko z'n redenering, maar merk ook wel eens dat de leukigheid voor verwarring zorgt en daardoor zelfs vaak het bedoelde leerdoel onder sneeuwt.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer