Elektrische stroomkring--Basisvragen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 24

Elektrische stroomkring--Basisvragen

Goedemorgen,

Ben nu reeds enkele weken begonnen met basiselektriciteit/electronica

Heb enkele vragen over basiselektriciteit.

*-Wat is het verschil tussen potentiaal en spanning.

Ik weet dat spanning een potentiaalverschil is. Maar wat is dan potentiaal?

Potentieel aan spanning, spanning van de bron?

*De conventionele stroomzin loopt van + naar -. Maar hoe loopt de referentiepijl van spanning (U) ?

In mijn cursus staat:" indien de spanning een positief getal is dan is het

potentiaal in het punt waar de pijl naartoe wijst hoger dan de potentiaal aan de staartvan de pijl. is de spanning een negatief getal dan is de potentiaal aan de punt van de pijl lager dan aan de staart....." vind ik nogal verwarrend....

Heeft een spanningspijl dan altijd de tegengestelde zin van een strrompijl bij een

positieve spanning? Wat is dan negatieve spanning? een batterij die geladen wordt?

* wijzigt de spanning voor en na bvb een verbruiker of weerstand?

Alvast dank,

nico

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Elektrische stroomkring--Basisvragen

nic78 schreef: vr 21 feb 2014, 14:22
Wat is het verschil tussen potentiaal en spanning?

Ik weet dat spanning een potentiaalverschil is. Maar wat is dan potentiaal?

Potentieel aan spanning, spanning van de bron?
Dus je hebt een elektrisch veld (weet je wat dat is?).

De potentiaal is het potentiaalverschil tussen je punt en een punt op oneindige afstand in dit veld (en dus eigenlijk ook een soort van spanning). Je zou in principe dit t.o.v. elk punt kunnen doen, maar men kiest oneindige afstand omdat dit de meest voor de hand liggende is. Ken je integralen? Dan leg ik het verder uit.

Neem een statisch geval:

Stel een veld opgewekt door deeltje d1 met lading q1 en een testdeeltje d2 met lading q2.

De potentiaal vermenigvuldigd met q2 komt neer op de energie nodig om d2 op een bepaalde afstand r van d1 te krijgen. Je brengt dus in feite d2 vanop oneindig naar ergens dicht bij d1. Als dit negatief is, komt er energie vrij.

De potentiaal hangt enkel af van q1 en afstand r.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 1.617

Re: Elektrische stroomkring--Basisvragen

Een (elektrische) potentiaal op een punt in de ruimte is de elektrische energie die een eenheidslading (een puntvormige lading van 1Coulomb) op dat punt heeft ten opzichte van een vrij te kiezen referentiepunt (nulpotentiaal). Mathematisch is een potentiaal een scalarfunctie in de ruimte met fysische eenheid Joule per Coulomb = Volt.

In een elektrische schakeling wordt naar de potentiaal op verschillende punten in de schakeling gekeken. Als nulpotentiaal wordt gewoonlijk de aarde gekozen. De potentiaal buiten de schakeling doet er verder niet toe want daar kan geen stroom lopen.

Maar het idee geldt ook voor deeltjes die door de ruimte bewegen, de ouderwetse beeldbuis (CRT) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathodestraalbuis is een toepassing.

De kracht die een eenheidslading ondervindt, is in de richting waarin de potentiaal het snelste afneemt en deze kracht is evenredig met de afname van de potentiaal per meter (dus - gradiënt van de potentiaal als je dat iets zegt; deze vectoreenheid wordt het elektrisch veld genoemd).

Merk op dat het niet uitmaakt wat je als nulpotentiaal kiest. De beweging van geladen deeltjes en dus ook de elektrische stroom wordt bepaald door het potentiaalverschil. Potentiaalverschil is hetzelfde als spanning.

Als een lading een potentiaalverschil ΔV doorloopt, verricht de elektrische kracht arbeid: W = qΔV. Afhankelijk van het teken van ΔV en van q is die arbeid positief of negatief en de snelheidstoename is dan dus ook positief (toename) of negatief (afname).

Berichten: 1.617

Re: Elektrische stroomkring--Basisvragen

In mijn cursus staat:" indien de spanning een positief getal is dan is het potentiaal in het punt waar de pijl naartoe wijst hoger dan de potentiaal aan de staartvan de pijl. is de spanning een negatief getal dan is de potentiaal aan de punt van de pijl lager dan aan de staart....." vind ik nogal verwarrend....
Weet je zeker dat dit er zo staat? Ik vermoed dat de pijl staat voor een verplaatsing van punt A (potentiaal VA) naar B (potentiaal VB) . Het potentiaalverschil UAB = VB-VA.

wijzigt de spanning voor en na bvb een verbruiker of weerstand?
Sluit een weerstand aan op een spanningsbron. Loop van de + van de spannngsbron door de weerstand naar de - van de spanningsbron. De stroom krijgt door de spanningsbron haar elektrische energie (loopt binnen de spanningsbron van - naar +) en geeft buiten de spanningsbron haar elektrische energie weer af in een weerstand (loopt buiten de spanningsbron van + naar -). De spanning neemt in de richting van de stroom af; de stroom geeft dan energie af.

Wat is dan negatieve spanning? een batterij die geladen wordt?
Als een batterij geladen wordt, loopt de stroom de + van de batterij naar binnen en via de - van de batterij er uit. Andersom dus. Dat betekent dus dat de stroom energie afgeeft aan de batterij (zie vorige opmerking).

Reageer