[scheikunde] Polymeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Polymeren

Hallo,

Ik heb over 1,5 week een toets over o.a polymeren, maar snap er nog niet erg veel van. Ik loop direct al vast bij de eerste paragraaf (boek: Pulsar Chemie, hfst 12.1) Omdat ik er met de theorie van het boek niet uit kwam, heb ik filmpjes bekeken op YouTube, een samenvattingsbundel bekeken en op internet gezocht, maar ik kom er nog steeds niet uit.

Wat ik wel begrijp, en waar het probleem zit...

Een polymeer ontstaat dus uit een monomeer (beginstof). De moleculen hiervan hebben een dubbele binding (koolstofatoom met een dubbele binding). Als je dus bijvoorbeeld de polymerisatie voor broometheen wil tekenen in structuurformules, is dit:

-
Etheen.png
Etheen.png (11.82 KiB) 196 keer bekeken
(1 H moet hier verandert worden in BR) --> ~ C2H4 ~ (met een enkele binding) + H2O

Sorry, maar ik weet niet zo goed hoe ik op de PC een structuurformule moet tekenen dus vandaar even op een wat "uitzonderlijke" manier.

Het basisprincipe van polymerisatie begrijp ik denk ik wel. Ik begrijp ook dat de naamgeving poly + naam van het monomeer is. Waar het probleem ontstaat, is als er staat: "Geef de vorming van poly-2-buteen". Of "geef de vorming van 1-buteen". Wat betekenen die cijfers bij deze woorden?

Ik kan de structuurformule opstellen van poly-buteen, maar ik begrijp niet wat poly-2-buteen is. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groet, Thomas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polymeren

Waarom denk je dat er water onstaat? Dit is geen polycondensatie maar een polyadditie.

De cijfers geven aan waar de dubbele binding van het monomeer zit. Poly-1-buteen zal ethylstaartjes hebben, terwijl poly-2-buteen overal methylgroepjes zal hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Polymeren

En als het tekenen op de PC niet zo makkelijk is, kan je dan het niet gewoon op papier doen en er een foto van maken? Die kan je makkelijk uploaden hier op het forum...

Dus teken eens de reactie die het ontstaan weergeeft van polybuteen zoals jij zegt dat je kan...

Teken dan eens die van poly-1-buteen en daarna die van poly-2buteen (met de tip van Fuzzwood moet jij er wel komen....). En upload die.

Dan kunnen we weer duidelijk helpen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 11

Re: Polymeren

Na de uitleg van "Fuzzwood" is het helemaal duidelijk. Bedankt! :)

Reageer