[natuurkunde] Potentialen positief en negatief

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Potentialen positief en negatief

Opmerking moderator

Dit onderwerp is afgesplitst van http://www.wetenscha...39-remspanning/
Ik wil toch een vraag naar aanleiding van hetgeen ik gequote heb. Anders splitst iemand het maar af.
Anton_v_U schreef: vr 21 feb 2014, 18:31
Een bewegende lading in een elektrisch veld (een ruimte met een potentiaal) wisselt elektrische energie (q.V) en kinetische energie (½mv2) uit. Wat het deeltje wint van de ene, verliest hij aan de andere. Een elektron 'wil' van lage potentiaal naar hoge potentiaal bewegen en verliest dan elektrische energie en wint evenveel kinetische energie.
Dus het e- beweegt naar een hogere potentiaal.

Dus het krijgt meer Ekin .
Anton_v_U schreef: vr 21 feb 2014, 18:31
Vergelijkbaar met een bal die van een heuvel afrolt. Hoogte kun je vergelijken met spanning. De bal verliest potentiële energie (vergelijkbaar met potentiaal) en wint kinetische energie. Het verschil is dat er niet zoiets bestaat als negatieve massa.


Dus de hogere potentiaal is onder aan de heuvel???

Ik raak in deze analogie volledig de weg kwijt. Want met de meeste voorbeelden met heuveltjes is de bovenaan het meeste potentiële energie, dus de hoogste potentiaal??

De termen zijn mij te gelijk en te vaag voor een analogie. Ben benieuwd hoe de TS hiermee overweg kan. Missschien gewoon wel veel beter dan ik....maar dat horen we vanzelf, als die weer reageert.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 1.617

Re: Potentialen positief en negatief

Ik raak in deze analogie volledig de weg kwijt. Want met de meeste voorbeelden met heuveltjes is de bovenaan het meeste potentiële energie, dus de hoogste potentiaal


Bij negatieve lading werkt het andersom. Een negatieve lading heeft meer elektrische energie als de potentiaal lager is. Dat komt doordat elektrische kracht op een negatieve lading tegengesteld is aan die op een positieve lading. Je kunt de analogie ook zo zien: voor een elektron staat de wereld op z'n kop dus rolt hij de helling omhoog.

Misschien werkt de analogie voor jou minder goed dan voor mij maar als je het begrijpt kan het je niet in verwarring brengen. Overigens bestaat in een gravitatieveld een potentiaalfunctie voor massa en voor een elektrisch veld een potentiaalfunctie voor lading met gelijke rekenregels: de veldsterkte is tegengesteld gericht aan de gradiënt van de potentiaalfunctie, kracht is de massa of de lading maal veldsterkte. Mathematisch klopt het dan weer doordat het minteken van de negatieve lading de krachtvector tegengesteld maakt aan de veldsterkte.

Dus de analogie is er gewoon maar hij wordt een beetje moeilijker door het bestaan van positieve en negatieve lading - wat je bij massa niet hebt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Potentialen positief en negatief

Wdeb, het begrip elektrische potentiaal is uitstekend uit te leggen aan de hand van een opgave,

deze opgave wil ik je graag geven, maar dat moet jij natuurlijk ook willen.

je moet dan kennis hebben van de wet van Coulomb en van bepaald integreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Potentialen positief en negatief

Ja, dat zou ik wel willen, maar ben op dit moment toch heel erg met andere dingen bezig. Zocht juist wat afleiding in het forum. Ik zal laten horen als ik er de tijd voor heb, want vind het wel leuk dit echt te weten.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Potentialen positief en negatief

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer