analyse voor mediatie en moderatie effecten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

analyse voor mediatie en moderatie effecten

Hoi! Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik dit op de goede plek plaats. Ik moet voor mijn (psychologie) scriptie een aantal analyses uitvoeren, maar ik ben hier helemaal niet goed in dus ik vroeg me af of iemand me misschien kon helpen.

Ik heb 4 variabelen, en mijn hypothese is dat VAR1 invloed heeft op VAR2, dat dit effect gemedieerd wordt door VAR3 (dus ´´var1´´ leidt tot ´´var3´´ leidt tot ´´var2´´) en gemodereerd door VAR4.

Het waren allemaal kwantitatieve variabelen maar ik heb er kwalitatieve variabelen van gemaakt door mensen voor elke variabele te verdelen in een groep onder of boven de mediaan.

Om het effect van VAR1 op VAR2 te meten heb ik een manova gedaan met VAR1 als afhankelijke variabele en VAR2 als between subject factor. Ik heb ook VAR 3 en 4 toegevoegd als between subject factor, maar hieruit kon ik dus alleen zien of zij effect hadden op VAR1 en niet of zij een mediatie dan wel moderatie effect hadden.

Weet iemand daarom misschien een geschikte, en niet te lastige analyse voor het kijken naar mediatie en moderatie effecten?

Alvast bedankt!

Reageer