[overig] het belang van chemische kennis in verschillende opleidingen en beroepen illustreren.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

het belang van chemische kennis in verschillende opleidingen en beroepen illustreren.

Hallo ik moet het belang van chemische kennis in verschillende opleidingen en beroepen kunnnen illustreren.

Er staat daar niks over in het boek, dus kunnen jullie mij een paar voorbeelden geven aub. Bv een chemieleraar moet de eigenschappen van de stoffen weten, anders explodeert heel de boel. Maar dit is zo logisch & gemakkelijk dat ik niet echt weet wat ze willen.

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: het belang van chemische kennis in verschillende opleidingen en beroepen illustreren.

Mwah ik kan je wel een voorbeeldje aanreiken. Denk eens aan werktuigbouwkunde of elektrotechniek, waarom per toepassing sommige metalen beter te gebruiken zijn dan andere. Chemie heeft niet alleen maar met het boem knal pats van doen hoor, de hele wereld is chemisch. :)

Berichten: 74

Re: het belang van chemische kennis in verschillende opleidingen en beroepen illustreren.

Wat te denken van iemand die bij de explosieven opruimingsdienst werkt? Of iemand uit de kunstmest fabriek? Of iemand uit de doe-het-zelf winkel die achter de verf-menger staat? De voedselindustrie? De pharmaceutische industrie? Maar ook de autoindustrie. De milieu politie. De milieu beweging. Mensen met een eigen drugs fabriekje op zolder. Douane en politie.

Zo zijn er nog wel een paar honderd te bedenken. Het zou eenvoudiger zijn om de vraag te beantwoorden van noem eens een beroep waarbij geen kennis van chemie nodig is.

Berichten: 301

Re: het belang van chemische kennis in verschillende opleidingen en beroepen illustreren.

Theo22 schreef: ma 24 feb 2014, 22:19
Wat te denken van iemand die bij de explosieven opruimingsdienst werkt? Of iemand uit de kunstmest fabriek? Of iemand uit de doe-het-zelf winkel die achter de verf-menger staat? De voedselindustrie? De pharmaceutische industrie? Maar ook de autoindustrie. De milieu politie. De milieu beweging. Mensen met een eigen drugs fabriekje op zolder. Douane en politie. Zo zijn er nog wel een paar honderd te bedenken.Het zou eenvoudiger zijn om de vraag te beantwoorden van noem eens een beroep waarbij geen kennis van chemie nodig is.


Dat ligt er sterk aan wat voor functie de eindgebruiker heeft.

Veel eindgebruikers voeren gewoon de aangeleverde proces-stappen uit, zonder daadwerkelijk het chemische achtergrond proces daarvan te kennen.
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: het belang van chemische kennis in verschillende opleidingen en beroepen illustreren.

Ja, maar wat IS chemische kennis. Ik zie het altijd als een soort van denkwijze. Je leert op een bepaalde manier met abstracte onderwerpen om te gaan en die te koppelen aan waarnemingen. En ja, zelfs voorspellingen te doen. En systematisch werken. En netjes werken. Daarbij koppelen aan maatschappelijke kwesties.

Dat dit toevallig heel goed kan met Chemie, is misschien wel de enige echte reden waarom het vak in het huidige middelbaar onderwijs aanwezig is. Want in vervolgonderwijs wordt eigenlijk alles "herleerd", enkel een stuk rapper.

Raar is het zelfs dat in Nederland er geen enkele universiteit is die voor een chemische opleiding Scheikunde verplicht stelt (of in ieder geval stelde, voor de vernieuwde 2de fase waar Sk een keuzevak was in alle profielen).

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: het belang van chemische kennis in verschillende opleidingen en beroepen illustreren.

Dat kan met alle dingen die logisch inelkaar zetten, denk daarbij alle takken van wis- en natuurkunde en informatica. Ik ben het er trouwens helemaal mee eens dat elke middelbare scholier een verplicht vak algemene natuurwetenschappen krijgt dat geexamineerd wordt. Misschien dat men dan wat minder hysterisch over farmacie en chemie doet.

Reageer