[natuurkunde] Dodelijke kracht?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Dodelijke kracht?

Hallo,

In verband met mijn eindwerk zou ik graag willen weten hoe groot de kracht of de snelheid, van een vallend voorwerp op een hoofd, minimaal zou moeten zijn zodat dit dodelijk is voor die persoon (gemiddeld genomen, ik kan me inbeelden dat dat verschilt van persoon tot persoon).

Heeft iemand hier een idee van?

Alvast bedankt

Pieter-Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Dodelijke kracht?

Ik denk dat het nog iets ingewikkelder is.

Een wasmand van 500N op je hoofd dragen is te doen, een mes daarentegen niet.

Berichten: 8

Re: Dodelijke kracht?

Dat is ook weer waar..

Ik heb al ondervonden dat er energie voor nodig is om een dodelijke klap te veroorzaken, weet iemand misschien hoeveel deze bedraagt?

Berichten: 247

Re: Dodelijke kracht?

Ik denk persoonlijk dat deze vraag niet te beantwoorden valt. Of een klap dodelijk is hangt niet alleen af van de kracht, maar natuurlijk ook van de exacte locatie waar de kracht uitgeoefend wordt. Er zijn immers hersengebieden die intact moeten zijn om in leven te kunnen blijven. Er zijn ook hersengebieden die een minder belangrijke rol spelen bij "het in leven blijven". Daarbij hoeft bij een impact op het hoofd ook niet per definitie een "hersenprobleem" de doodsoorzaak te zijn. Dit kunnen ontelbare oorzaken zijn. Dus één kracht of arbeid is niet te noemen.

Berichten: 12.262

Re: Dodelijke kracht?

Wat men in de praktijk vaak hanteert is de versnelling van het hoofd als gevolg van een impact. Dat werkt uiteraard alleen voor voorwerpen die zodanig 'bot' zijn dat ze een flink deel van je hoofd raken, niet voor zaken als messen en kogels.

Vanaf 25 g begint dat gevaarlijk te worden, maar wat precies dodelijk is, is lastig te zeggen gezien het beperkte aantal blootstellingen waarbij het gemeten is. Nu zijn er ook wel weer voorbeelden van mensen die 45 of zelfs 200 g overleefden, in het laatste geval overigens wel met ernstige verwondingen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Dodelijke kracht?

Misschien eens aardig om een aflevering van de Mythbusters te kijken, die controleren of de fabel waarbij een muntje van het Emire State Building af valt dodelijk is. Ze doen ook een aantal leuke aanzetten voor onderzoek...als je daar open voor staat (ikzelf ben niet zo'n MB-fan, vanwege de stijl. Maar van al dit soort populair-wetenschappelijke programma's is het wel de beste in het zichtbaar toepassen van een wetenschappelijk-onderzoek-aanpak).

Wdeb

EDIT; even gezocht:
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Dodelijke kracht?

dit heeft alles te maken met de grootte van de massaimpuls als het voorwerp het hoofd raakt.

dit zou je proefondervindelijk vast moeten stellen, maar welk persoon leent zich daarvoor?

Berichten: 8

Re: Dodelijke kracht?

Benm, kan je dat misschien nog iets duidelijker uitleggen? Daar zie ik wel mogelijkheden in!

Wdeb, bedankt voor je filmpje, ik zal het er proberen in te verwerken, filmpjes zijn altijd leuk!

Berichten: 12.262

Re: Dodelijke kracht?

Je gebruikt iets dat analoog is aan een hoofd (qua vorm en gewicht) en plaatst daarin een accelerometer.

Vervolgens kun je zien wat de 'klap' is als je, bijvoorbeeld, op dat hoofd een watermeloen laat vallen, of er een mep tegen geeft met knuppel. Uiteraard moet je geval van zo'n knuppel alweer gaan oppassen met de realiteit gezien je mogelijk de schedel zou kunnen inslaan met veel ernstiger letsel tot gevolg dan de klap op de hersenen alleen. Geef je het een mep met een bokshandschoen oid dan zal dat wel goed zitten - je zou op die manier kunnen onderzoeken of het plausibel is dat je iemand met 1 klap dood kunt slaan.
Victory through technology

Berichten: 8

Re: Dodelijke kracht?

heel erg bedankt dit heeft mij heel erg vooruit geholpen!!

Reageer