[scheikunde] Is er hybridisatie in HCl?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Is er hybridisatie in HCl?

Hallo,

In HCl zijn er 4 electronengroepen bij Cl, mag ik er dan van uitgaan dat er sp3 hybridisatie ontstaat rond Cl?

Ik zeg dit omdat ik weet dat er bij H2O bijv ook 4 elektronengroepen zijn, dus is er daar ook sp3 hybridisatie. Hetzelfde geldt voor NH3. Ik heb voor beiden afbeeldingen van hybridisatie gevonden, maar is dat ook het geval voor HCl?

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Is er hybridisatie in HCl?

Daar is in feite hetzelfde gaande. Geen der elektronenparen wordt gebruikt voor een 2e binding aan hetzelfde atoom en alle elektronenparen en bindingen willen zover mogelijk van elkaar af zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Is er hybridisatie in HCl?

Dus er is sp3 hybridisatie bij HCl. Maar wat bijvoorbeeld bij BF3, B zal tot 3sp² orbitalen hybridiseren, maar F die heeft ook 4 elektronengroepen rond zich, betekent dit dan ook dat de 3 F atomen ook allemaal hybridiseren net als Cl in HCl??

Ze praten graag over de "centrale atoom" die hybridiseert, en de rest die hybridiseert niet volgens hen ( in de boeken), maar dat is niet waar, want volgens mij hybridiseert elke C atoom in de alkanen, dus ook in BF3 is er hybridisatie voor F.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Is er hybridisatie in HCl?

Dat laatste wat je zegt is volgens mij niet helemaal waar. De C-atomen in een alkaan zijn allemaal in hun eentje een centraal atoom. Je bekijkt hybridisatie altijd vanuit 1 atoom, meestal een centraal, in dit geval C.

Vervolgens kijk je bij de volgende C atoom weer naar dat atoom, en is dat het centrale atoom.
Think like a proton, and stay positive.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Is er hybridisatie in HCl?

Ik weet niet wie "ze" zijn, maar er is geen enkele regel volgens welke een centraal atoom wel moet hybridiseren en een niet-centraal atoom per se niet.

Vaak hoeft een niet-centraal atoom niet te hybridiseren. In lijn met het andere topic over hybridisatie: Voor de structuur van veel stoffen hoef je niet aan te nemen dat de buitenste atomen hybridiseren. Maar over welke buitenste atomen hebben we het dan? Vaak H, F, Cl en dergelijke. Atomen met covalentie 1, die maar 1 binding kunnen aangaan (en dus automatisch een buitenste atoom worden).

Omdat ze maar 1 binding aangaan kan er geen sprake zijn van een bindingshoek aldaar die verklaard moet worden. Voor de rest is het aangaan van die ene binding ook precies wat je zou verwachten gezien de elektronenconfiguratie. Je hoeft dus niet aan te nemen dat het atoom hybridiseert.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer