Lichtbron focussen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

Lichtbron focussen

Deze vraag gaat over optica in een opstelling voor een natuurkunde experiment.

Het lijkt zo makkelijk als je er snel over nadenkt. Een lichtbron kun je met een of twee lenzen makkelijk focussen, toch? Bijvoorbeeld door de bron in het brandpunt van lens 1 te plaatsen, de parallele bundel laat je door lens 2 weer focussen in het brandpunt en klaar.

Maar helaas is het wat lastiger dan ik dacht. Ik heb een lichtbron van 10 mm x 10 mm (20W LED) en ik wil een vlak van 3 mm x 3 mm belichten met zo hoog mogelijke intensiteit. Bij de methode met twee lenzen zoals hierboven kom ik uit op een focus die weer 10 mm x 10 mm is. Dit is ook wel logisch als je er bij nadenkt. Ik heb wat met de lenzen gespeeld maar kom er niet echt uit.

Kan iemand mij in de juiste richting helpen hoe ik het licht van de LED op een 3 mm x 3 mm vlak kan laten focussen zonder veel licht te verliezen? De afstand tussen de led en het oppervlak is ruim 5 cm.

Berichten: 1.617

Re: Lichtbron focussen

misschien helpen holle min of meer cilindrische, taps toelopend spiegeltjes die aan de binnenkant spiegelen (als in een zaklamp). Eén bij de bron en één bij het focusvlak. Hoe het oppervlak van die spiegeltjes er uit zou moeten zien (kromming en diameter) is nog wel wat gepuzzel.

Berichten: 23

Re: Lichtbron focussen

Anton_v_U schreef: do 27 feb 2014, 18:02en één bij het focusvlak.
Ja je hebt gelijk, net als een schotelantenne kun je een paraboolspiegel natuurlijk ook aan de andere kant gebruiken,
Anton_v_U schreef: do 27 feb 2014, 18:02en één bij het focusvlak. Hoe het oppervlak van die spiegeltjes er uit zou moeten zien (kromming en diameter) is nog wel wat gepuzzel.
Ik ga twee hallogeen lampjes slopen en deze op elkaar zetten. Het licht wordt min of meer goed geleid door de paraboolspiegel en licht dat niet direct goed gaat kan via via toch goed terecht komen. Ik ga meteen proberen mijn IKEA hallogeen lampjes uit elkaar te halen.

Edit: Helaas het lijkt niet makkelijk om het keramiek van het glas af te krijgen. Ik gebruik morgen een diamandzaag en hoop je het resultaat te kunnen vertellen. De theorie is in iedergeval al slim.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Lichtbron focussen

Het lijkt zo makkelijk als je er snel over nadenkt. Een lichtbron kun je met een of twee lenzen makkelijk focussen, toch? Bijvoorbeeld door de bron in het brandpunt van lens 1 te plaatsen, de parallele bundel laat je door lens 2 weer focussen in het brandpunt en klaar.


Als je die twee lenzen tegen elkaar zet kun je ze vervangen door een enkele lens, waarvan je de sterkte gewoon kunt uitrekenen. Wat is je probleem: de berekening, of heb je geen lens van die sterkte?

Reageer