Springen naar inhoud

Spiegelen, uitrekken, verschuiven functies.

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2014 - 03:00

Hallo,
Tijdens het spiegelen, uitrekken langs de y-as, uitrekken langs de x-as, verschuiven langs de x-as en verschuiven langs de y-as, moeten we daarbij een volgorde in acht nemen of mogen we gewoon kiezen wat we eerst doen?

Hartelijn bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2014 - 09:09

Heb je al iets geprobeerd? Probeer bijvoorbeeld eens eerst te spiegelen en daarna te verschuiven. Komt daar hetzelfde uit als eerst verschuiven en dan spiegelen?

Het Knorrepotje

Het Knorrepotje

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2014 - 10:22

Ik zou inderdaad gewoon even uitproberen of je hetzelfde antwoord krijgt.

Hetzelfde antwoord? Dan maakt het dus niet uit.
Ander antwoord? Dan is er dus blijkbaar een volgorde.
Think like a proton, and stay positive.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2014 - 10:38

Dat klopt niet helemaal.

Ander antwoord? Dan maakt het zeker uit.
Hetzelfde antwoord? Dan maakt het misschien niet uit (maar misschien heb je toevallig een geval waar het niet uitmaakt, dus zeker weten doe je het niet).

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2631 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 maart 2014 - 11:20

Samenstellen van afbeeldingen is over het algemeen niet commutatief, dus de volgorde waarin je 2 afbeeldingen achter elkaar uitvoert is inderdaad van belang.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2014 - 17:59

Wel ik snap niet hoe de volgorde van belang kan zijn als je telkens toch hetzelfde uitkomt. Je moet immers voor simpele functies deze formule uitkomen: Geplaatste afbeelding

Dus ik heb hier een voorbeeld waar ik alles omgekeerd heb uitgevoerd en het is logisch dat we ALTIJD hetzelfde resultaat uitkomen dus mag je kiezen waarmee je eerst begint?:
Geplaatste afbeelding

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2014 - 18:17

ofja ik heb toch net even gedacht en datgene wat ik in het voorbeeld doorstreept had met een rode pijl lijkt met toch correct te zijn? Want wanneer met uitrekt langs de y moet men dan niet heel de functie maal de factor doen?

En voor een ander voorbeeld:
als we de volgende functie met factor 4 langs de x-as moeten uitrekken welk resultaat bekomen we dan (links of rechts):
Geplaatste afbeelding
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat links het antwoord is? Rechts is niet de uitrekking langs de x-as met factor 4 van de bovenstaande functie, nietwaar?

Ik heb een video bekeken en er stond: eerst vermenig vuldigen & dan verschuiven. Dus voor spiegelen maakt het niks uit, mag je eerst spiegelen dan vermenigvuldigen of eerst vermenigvuldigen en dan spiegelen, maar DAARNA pas moet je verschuiven, dus nooit eerst verschuiven. En voor verschuiven maakt het ook niks uit: mag je eerst via de x as en daarna via de y as verschuiven of OMGEKEEERD.

Veranderd door mcfaker123, 05 maart 2014 - 18:34

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2014 - 10:00

Verschuiven langs de x-as:
LaTeX
Spiegelen in de y-as:
LaTeX
dus eerst verschuiven dan spiegelen:
LaTeX
eerst spiegelen dan verschuiven:
LaTeX
dus:
LaTeX
(er zijn natuurlijk functies waarvoor dit wel geldt, maar dit geldt niet voor alle functies).

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2014 - 01:03

eerst spiegelen dan verschuiven:
Geplaatste afbeelding

Moet wat hierboven staat niet dit zijn:
Geplaatste afbeelding
Mag ik nog vragen wat je probeert uit te beelden , is dit een verschuiving met factor d naar links of naar rechts in jouw afbeelding?

Veranderd door mcfaker123, 07 maart 2014 - 01:33

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2631 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 maart 2014 - 11:38

Schrijf voor jezelf eens de standaardtransformaties op (verschuiving langs de x-as, verschuiving langs de y-as, spiegeling in de x-as, spiegeling in de y-as, vermenigvuldiging t.o.v. de x-as en vermenigvuldiging t.o.v. de y-as, en kijk nu eens wat je krijgt als je 2 standaardtransformaties samenstelt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2014 - 13:27

Misschien is het volgende duidelijker.

g is f gespiegeld dus:
LaTeX
h is g opgeschoven:
LaTeX

a is f verschoven:
LaTeX
b is a gespiegeld:
LaTeX

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures