Elektromotor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Elektromotor

Beste iedereen,

Al enkele jaren ben ik bezig met het audiovisuele vak, namelijk als cameraman. Nu wil ik mijn apparatuur uitbreiden met een 'Dolly' die op afstand te besturen is.

Dolly: Een Dolly (Dolly Track) is een rails met daarop een karretje waarop een camera bevestigd word om zo vloeiende bewegende beelden te krijgen.

Aangezien het aanschaffen van deze apparatuur erg duur is, ben ik van plan om het zelf te maken. De rails en het karretje zijn geen probleem alleen de aandrijving van het karretje weet ik me geen raad mee. Ik weet namelijk niet hoe krachtig de elektromotor moet zijn. De bedoeling is dat het karretje binnen 7 seconden 10 meter heeft afgelegd.

Enkele gegevens: (Mochten er gegevens missen hoor ik het graag.)

Gewicht karretje + camera = 10 - 15 kilo.

Afstand: 10 meter.

Tijd: 7 seconden of sneller.

Als ik zelf wist hoe ik het moest berekenen had ik dit gedaan, maar de natuurkunde lessen zijn jammer genoeg niet heel goed blijven hangen.

Aangezien er bij het aanschaffen van een elektromotor gekeken word naar de toeren per minuut zou het erg fijn als ik die ook erbij kreeg.

In dit filmpje is mijn idee vrij goed te zien. De Camera hoeft alleen niet omhoog te kunnen bewegen. Alleen het karretje moet zich kunnen verplaatsen.



Alvast enorm bedankt.

Berichten: 242

Re: Elektromotor

Dit oudere topic zou je een eind op weg moeten helpen:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/185710-arbeid-om-een-voorwerp-te-verplaatsen/

Ik heb zelf nog nooit gehobbyd met dit soort dingen dus misschien dat de volgende uitspraak niet opgaat maar; vergeet niet dat het vermogen in W wat je nodig hebt om het karretje de versnelling te geven niet hetzelfde is als het elektrisch vermogen van je motortje.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer