reëel voorwerp en virtueel voorwerp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

re

Hallo,

Ik snap het verschil niet zo goed tussen een reëel voorwerp en een virtueel voorwerp en het verschil tussen een reëel punt en virtueel punt.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: re

Een reëel beeld kan altijd op een scherm worden afgebeeld, maar een virtueel beeld niet.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 1.617

Re: re

Bij een virtueel voorwerp kan ik me alleen een virtueel beeld voorstellen dat op zijn beurt weer wordt afgebeeld in een reëel of virtueel beeld maar dat bedoel je vast niet.

Aanvullend op mathfreak die het verschil goed formuleert:

Bij een virtueel beeld lijken de lichtstralen uit een virtueel beeldpunt te komen maar dat doen ze niet in werkelijkheid. Dat zie je in de constructie van een virtueel beeld van een lens of van een spiegel: je oog ziet het verschil niet tussen lichtstralen die uit een reëel beeldpunt komen en lichtstralen die uit een virtueel beeldpunt komen (als je de lichtstralen in een constructie doortrekt).

Het oog ziet immers alleen het licht dat binnenkomt en niet werkelijk het voorwerp dat je denkt te zien. Deze laatste opmerking lijkt wat vaag maar het is waar, denk maar aan optische illusies en hologrammen. Je neemt alleen het licht op je netvlies waar. Wat de werkelijkheid is, is altijd maar de vraag. De interpretatie van wat je ziet is dus eigenlijk niet meer dan een gok van de werkelijkheid die je hersenen er van maken. Klopt heel vaak wel maar soms ook niet.

Bij een reëel beeldpunt komen de lichtstralen dus werkelijk uit het punt waar ze vandaan lijken te komen en bij een virtueel beeldpunt niet. Dat is de reden dat een reëel beeld op een scherm af te beelden is: voor een afbeelding op een scherm is het namelijk nodig dat alle stralen vanuit één beeldpunt ook echt samenkomen in één punt, want dat is het punt dat op het scherm wordt afgebeeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: re

Anton_v_U schreef: do 06 mar 2014, 21:31
Bij een virtueel voorwerp kan ik me alleen een virtueel beeld voorstellen dat op zijn beurt weer wordt afgebeeld in een reëel of virtueel beeld


Als je de zon afbeeldt met twee positieve lenzen die tegen elkaar staan dan is het reële beeld van de eerste lens een virtueel voorwerp voor de tweede lens.

Berichten: 1.617

Re: re

jkien schreef: za 08 mar 2014, 14:18
Als je de zon afbeeldt met twee positieve lenzen die tegen elkaar staan dan is het reële beeld van de eerste lens een virtueel voorwerp voor de tweede lens.
Dat zei ik :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: re

Anton_v_U schreef: za 08 mar 2014, 17:25
Dat zei ik :)


Maar je schreef het niet. Er stond een beperking: '... kan ik me alleen een virtueel beeld voorstellen dat op zijn beurt weer wordt afgebeeld ...'.

Mijn aanvulling is: '... is het reële beeld van de eerste lens een virtueel voorwerp voor de tweede lens.'

Reageer