Praktische beperkingen aan relatieve luchtvochtigheid [klimatologie?]

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 34

Praktische beperkingen aan relatieve luchtvochtigheid [klimatologie?]

Ik heb wel eens gelezen dat iemand in een klimaat met 50 graden celcius en 90% relatieve luchtvochtigheid zat. Echter is dat voor mijn gevoel niet mogelijk en ben ik opzoek gegaan naar een praktisch limiet op de relatieve luchtvochtigheid bij hoge temperaturen in een natuurlijke (dus niet laboratorium) omgeving met een luchtdruk van 1 atmosfeer. Ik heb wel wat informatie gevonden die mijn punt ondersteund, echter heb ik geen verklaring hiervoor kunnen vinden.

Mijn beredenering waarin ik vaststel dat er een praktische beperking zou moeten zijn luid als volgt:

Volgens "Burt, Christopher C. Extreme Weather: A Guide & Record Book. W. W. Norton & Company. ISBN 0-393-32658-6." is het hoogstgemeten dauwpunt ooit in een natuurlijke omgeving 35 graden celcius.

Ik heb de volgende formule gebruikt om het dauwpunt in de gestelde situatie te berekenen:

RH = Relatieve luchtvochtigheid [%]

T = Temperatuur lucht [Graden Celcius]

b = 17.368

c = 243.12 [Graden Celcius]

b & c gekozen door: SHTxx Application Note Dew-point Calculation

Afbeelding

Dit levert een dauwpunt van 48.2 graden celcius. Dat is 13 graden meer dan het hoogste wat ooit gemeten is.

Kan iemand mij uitleggen waarom er een praktische beperking zit op de maximum RH, of waar ik een beredeneringsfout maak?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Praktische beperkingen aan relatieve luchtvochtigheid [klimatologie?]

ScienceMaster112 schreef: do 06 mar 2014, 11:38
Kan iemand mij uitleggen waarom er een praktische beperking zit op de maximum RH, of waar ik een beredeneringsfout maak?
Maar dat is het zelfde als stellen: de maximaal gemeten temperatuur is 57 graden celsius, kan iemand zeggen waarom dat het praktische maximum is.

Temperaturen van boven de 50 graden zie je op de aarde gewoon alleen midden op de dag in woestijn omgeving, en daar heerst op nu juist een klimaat met op dat moment van de dag een zeer lage luchtvochtigheid. De hoogst gemeten dauwpunt temperatuur, wat die ook moge zijn, kent geen natuurkundige grens slechts een klimatologische.

Reageer