hoekverdraaiing tussen vlakken van een buckybal?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

hoekverdraaiing tussen vlakken van een buckybal?

De buckybal of geodetische bol bestaat uit 20 regelmatige 6-hoeken en 12-regelmatige 5 hoeken, waarbij de 5-hoeken telkens omringd zijn door vijf 6-hoeken en de 6-hoeken door drie 5-hoeken en drie 6-hoeken

Als deze vlakken een massa krijgen, ofwel een dikte, dan zullen de zijvlakken ten opzichte van het buitenvlak onder een bepaalde hoek moeten staan om ook aan de binnenzijde de (door kleinere diameter daar iets kleinere) vlakken op elkaar te laten aansluiten.

Hoe bepaal je de onderlinge hoekverdraaiing tussen de verschillende elementen over de bol?

en hoe bepaal je de hoek van de afschuining van het 5-hoekige element en de hoek van de afschuining van het 6-hoekige element zodat deze elementen onderling (zowel 5-hoek op 6-hoek als 6-hoek op 6-hoek) als gehele bol nauwkeurig op elkaar aansluiten?

Het lijkt me dat deze afschuining niet voor beide vlakke dezelfde kan zijn omdat de lengte van de elementen over de bol ook niet gelijk is.

Of beter nog, want mijn wiskundige kennis is blijkbaar niet zo geweldig, kan iemand mij aangeven wat de afschuining bij het 5-hoekige element moet zijn en wat de afschuining bij het 6-hoekige element moet zijn?
bal-1.jpg
bal-1.jpg (31.84 KiB) 234 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: hoekverdraaiing tussen vlakken van een buckybal?

Ben je zo'n bal aan het maken?

Reageer