keren in een smalle straat

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

keren in een smalle straat

Hallo, er bestaat wat onenigheid tussen collegas in de rijschool over het volgende item. Bij het keren in een smalle straat in drie bewegingen van boordsteen tot boordsteen zijn enkelen van mening dat bij de eerste draai naar links, de laatste 50cm vóór de boordsteen de wielen terug rechtdraaien plaatswinst oplevert bij de tweede draai achteruit tot de boordsteen. Ik ben daar niet van overtuigt. 1.Ik kan ook bij het achteruit rijden die 50cm gebruiken om de wielen recht te draaien. 2.Bij het doordraaien tot aan de boordsteen maak ik zo al een betere hoek om achteruit terug te draaien. Weet iemand nu hoe dat dat objectief wiskundig/meetkundig zit en kan ie me dat eens voorrekenen of schematisch aantonen. Ik stuur je desnoods men e-mail opdat je me dieinformatie kan bezorgen en de discussie voor eens en altijd gesloten blijft. Dankje op voorhand, xandres

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: keren in een smalle straat

We kunnen daar eens samen over redeneren. Laten we zeggen dat je bij het aanvangen van de draai je hoek laat toenemen (je wielen staan niet ogenblikkelijk in de correcte positie). Eens je volledig gedraaid bent, volg je een constante hoek.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: keren in een smalle straat

Inderdaad, dus als je de eerste boordsteen nadert en de wielen terugdraait verkleint de hoek...

Berichten: 12.262

Re: keren in een smalle straat

Het heeft er vooral mee te maken waarom je die wielen 'voortijdig' terug draait.

In principe kun je in de minste ruimte, cq met het minste aantal keer steken, in een straat keren als je telkens met de maximale stuurbeweging rijdt - beurtelings hard rechts en hard links. Dit heeft als gevolg dat je op het moment dat je stilstaat het stuur compleet om moet gooien. Met stuurbekrachtiging zal dat wellicht mogelijk zijn, maar het lijkt me slecht voor je banden (en het stuurmechanisme), en bovendien tijdrovend.

In de praktijk is de handigste invulling op de laatste/eerste paar tiental centimeters te gebruiken om langzaam rijdend de wielen te draaien. Logisch is om daarbij met de wielen recht naar voren tot stilstand te komen en van richting te veranderen: dat is het midden van de draai die je moet maken, sturen kost de minste kracht, en je weet als bestuurder de positie van je wielen met zekerheid.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: keren in een smalle straat

Maar het is volgens mij ook mogelijk om de wielen recht te zetten die laatste/eerste 10 tal cm bij het achteruitrijden en dan gewoon verder door te draaien. Komt toch op hetzelfde neer?

Berichten: 12.262

Re: keren in een smalle straat

Wat mogelijk is hangt ervan af hoe breed de straat is, en hoe groot het voertuig. Veronderstelt dat de straat zodanig breed is dat je het in de standaard 3 steken ruimschoots haalt maakt het allemaal niet zoveel uit.

Maar strict genomen levert het recht draaien van de wielen op het einde van de laatste steek geen plaatswinst op. Sterker nog, het kost ruimte.

Stel dat je een heel krappe straat hebt, 50 cm breder dan de auto groot is (groot in de zin van linksvoor tot rechtsachter). Als je daarbij je wielen 50 cm lang recht wilt houden kun je uberhaupt nooit keren om dat je per steek je positie niet kunt veranderen. Uiteraard kun je in die straat best keren, maar dan zul je toch moeten sturen tot je vlak tegen de rand aan staat, iedere steek opnieuw. Niet dat je het dan in 3 steken zult redden, maar uiteindelijk kun je omdraaien.
Victory through technology

Reageer