[Biologie] Luminescerende bacterie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Biologie] Luminescerende bacterie

Hey, ik doe mijn Gip over luminiscentie, k wou eens vragen wat een uliminerende bacterie precies is.

Zou het mogelijk zijn er zelf te kweken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Biologie] Luminescerende bacterie

Ik wil ook wel eens weten wat ulimineren betekent. Google geeft geen hits, en ook in de engelse versie "uliminate" krijg ik alleen maar fout gespelde versies van "eliminate" uit scholierenwerkstukken onder ogen.....(althans de eerste tientallen hits). Van Dale 1976 kent het niet.

Maar jij kan wel "luminiscentie" correct spellen. Dus als het niet aan jou ligt, ben ik benieuwd :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [Biologie] Luminescerende bacterie

hey,

ik kan je zo geen antwoord geven...

wat ik me afvraag, in wat voor context wordt het gebruikt? Waar heb je het woord vandaan?

en wat is Gip?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Biologie] Luminescerende bacterie

Maar jij kan wel "luminiscentie" correct spellen
:roll:

ga ikzelf de mist in.

LuminEscentie.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Biologie] Luminescerende bacterie

Fluorecentie, hoewel niet helemaal hetzelfde wordt toegepast in HET schoolvoorbeeld bij uitstek: GFP in een E. Coli stam.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: [Biologie] Luminescerende bacterie

Ik uliminerende gevonden op een chemieforum.nl, maar ik den dus dat het over bacterien gaat die aan luminiscentie doen.

GIP: geintegreerde proef

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Biologie] Luminescerende bacterie

Jeroen.vantvelt schreef:
Ik uliminerende gevonden op een chemieforum.nl
Awel, dit vond ik op het chemieforum.nl:
Hey, ik doe mijn Gip over luminiscentie, k wou eens vragen wat zon uliminerende bacterie precies is.

Zou het mogelijk zijn er zelf 1 te kweken?  

Dit bericht is bewerkt door jeronimoes, zo 08 januari 2006 om 16:00 uur  

-----------------------------------------------------------------------------------

Beryllium Geplaatst: zo 08 januari 2006 om 21:02 uur    

Chemieforum.nl team

Functie: Moderator

Berichten: 1.875

Chemlevel: 7  

Locatie: Dordrecht

Bedoel je "illuminerende"?


Ik denk dat dat wel enig licht op deze zaak werpt. :P

De zaak nader illumineert zullen we maar zeggen.

Maar om nou als bewijs voor het bestaan van de term "ulimineren" te gaan verwijzen naar je eigen schrijffouten in het chemieforum, en in precies dezelfde bewoordingen gesteld als je topicstart hier,
Hey, ik doe mijn Gip over luminiscentie, k wou eens vragen wat een uliminerende bacterie precies is.  

Zou het mogelijk zijn er zelf te kweken?
:roll: tja, laten we zeggen dat dat de zaak niet echt vooruit helpt.. :P

En nou wil ik wel eens graag precies weten wat je nou precies wil met je GIP, en wat je daar zelf voor ideeen over hebt en hoe je op die ideeen gekomen bent. Er is nu genoeg verwarring geweest, dus graag een wat completer verhaal..

En vooral ook waar het heen moet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Biologie] Luminescerende bacterie

Als ik het goed begrijp wil je dus een bacterie hebben die licht afgeeft. Ik wil je aanraden om in dit geval voor fluorescentie te kiezen.

Een illumenerende bacterie is een bacterie die licht geeft (duh). Dit wordt veroorzaakt door speciale eiwitten. Een voorbeeld hiervan is (zoals ik al eerder zei) GFP gekloneerd in een E. coli stam.

Natuurlijk is het mogelijk om zelf deze specifieke stam te kweken, mits je over de juiste materialen beschikt.

een aantal belangrijke stappen die ondernomen moeten worden:

- kloneer je target gen (in dit geval GFP) in je expressie vector (gewoon een plasmide).

Om het later makkelijk te hebben is het aan te raden om aan het GFP gen een ampicilline resistentie gen te plakken.

- Breng dit plasmide in je bacterie en laat deze groeien op een agar plaat die ampicilline bevat (alle andere bacteriën gaan dood, behalve die de juiste expressie vector bevatten)

- Breng een kolonie in een voorkweek en maak een inocullum.

- Voeg dit inocullum toe aan een bioreactor (ongeveer 10% van het bioreactor volume moet inocullum zijn)

- Laat dit op de juiste temperatuur, pH en zuurstof graad groeien. Voeg ampicilline toe en later ook (in het geval van GFP) arabinose. Zo komt het GFP gen tot expressie.

- Laat na ongeveer 4 uur je bioreactor leeg lopen in centrifuge buizen. Draai deze af en verzamel het pellet. Dit pellet zal (in het geval van GFP) groen oplichten onder een UV lamp.

Om veel tijd te besparen kan je beginnen met een bacterie die al het GFP gen bevat. Dit bespaard natuurlijk veel tijd.

Ik weet natuurlijk niet welke apparatuur, nog hoeveel tijd je tot je beschikking hebt. Daarom is het, Zoals JvdV al aangaf belangrijk om iets meer te vertellen over de exacte doelstellingen, de tijdsduur, de beschikbare apparatuur en je niveau.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer