Ik snap de logica hierachter niet?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Ik snap de logica hierachter niet?

Ik snap de logica hierachter niet?

(1ste post en ik dacht dat het hier hoort)
logic pls.png
logic pls.png (7.05 KiB) 1127 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Wat is de vraag die hier bij hoort?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

is er dus niet lol

soortvan getallenreekspuzzel maardan met plaatjes

zulke dingen komen veel in iq tests voor

ik wil de logica erachter snappen : p

ik word gek van deze

umm ben er net achter gekomen dat ik deze puzzel niet mag kopieren ivm copyright

kan iemand deze thread deleten aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Gewoon c. Elke figuur wordt afgegaan door 3 cirkels. Succes met je IQ test :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Of gewoon b, komt nog niet voor. Dan heb je ook twee keer drie kleine objecten en twee keer drie grote.
Fuzzwood schreef: ma 10 mar 2014, 23:56
Gewoon c. Elke figuur wordt afgegaan door 3 cirkels. Succes met je IQ test :)
Met die redenering kan je ook d kiezen:

rond elke twee figuren staan er drie strepen.

Bij zo'n opgave kan je overal een redenering vinden.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

C en D kunnen het niet zijn, want als C het juiste antwoord is, dan zou D ook een juist antwoord moeten zijn. Beide hebben namelijk een identieke reden. A slaat ook op niets, omdat in de volledige rij geen spiegelbeeld voor kwam. Bijgevolg is het ook niet A.

B is volgens mij het juiste antwoord, omdat ieder van de 3 andere mogelijkheden minder logisch is en orde veronderstelt waar er geen is. B veronderstelt geen orde, en is daarom precies het juiste antwoord.

En volgens mij komt dit niet uit een IQ-test, maar eerder uit van die job-interview-vragen ;) Het lijkt me meer een psychologische vraag dan iets anders.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Het hangt een beetje van de rest van de test af hoe dit moet aanpakken.

Dit zou een test kunnen zijn met een A1B2 regelmaat, waarbij het verschil tussen A en B moet overeenkomen met dat tussen 1 en 2 (waarbij je 2 moet invullen). Het zou ook een ABCD verband kunnen zijn waarom alle 4 symbolen samen een bepaalde logische verhouding moeten krijgen.

In het ABCD scenario zou antwoord b het logische zijn - alle 4 plaatjes zijn dan verschillend en geen spiegelbeelden of rotaties van elkaar. In geval van A1B2 logica zou antwoord c het correcte zijn: de "regel" is dat schuine strepen worden voorzien van een horizontaal streepje erdoor, maar gezien het 2e plaatje geen schuine strepen kent (uberhaupt geen rechte lijnen) hoef je dan niets te doen.

Als je dit zou posten met een paar voorgaande en/of volgende vragen is er meer zinnigs van te maken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

317070 schreef: di 11 mar 2014, 01:49
C en D kunnen het niet zijn, want als C het juiste antwoord is, dan zou D ook een juist antwoord moeten zijn. Beide hebben namelijk een identieke reden. A slaat ook op niets, omdat in de volledige rij geen spiegelbeeld voor kwam. Bijgevolg is het ook niet A.

B is volgens mij het juiste antwoord, omdat ieder van de 3 andere mogelijkheden minder logisch is en orde veronderstelt waar er geen is. B veronderstelt geen orde, en is daarom precies het juiste antwoord.

En volgens mij komt dit niet uit een IQ-test, maar eerder uit van die job-interview-vragen ;) Het lijkt me meer een psychologische vraag dan iets anders.
dit is precies wat ik in gedachte had toen ik B invulde haha

ik weet het "antwoord" niet

maarja

"Bij zo'n opgave kan je overal een redenering vinden. "

daar moest ik dus heel erg aan denken bij deze opgave en daardoor kon ik niet kiezen haha maar uiteindelijk koos ik b : p

Benm dat is logisch

btw het is van de mensa thuis test ofzoiets ( ik deed het voor de lol)

Berichten: 12.262

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Ah, die mensa thuistest moet je vooral niet te serieus nemen.. de daadwerkelijke toelatingstest lijkt er uberhaupt niet op (dat is een catell). Het officiele antwoord weet ik overigens niet, maar ik neem aan dat het B moet zijn.

Eerlijkgezegd snap ik ook niet dat deze vraag (nog) in de test zit, van de laatste set van de mensa thuistest is dit de enige waarbij geen duidelijke regelmaat te vinden is. Anderzijds zal slechts deze vraag fout doen je ook niet direct een negatief advies opleveren, tenzij het net de ene is die het verschil maakt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Benm schreef: wo 12 mar 2014, 03:10
Ah, die mensa thuistest moet je vooral niet te serieus nemen.. de daadwerkelijke toelatingstest lijkt er uberhaupt niet op (dat is een catell). Het officiele antwoord weet ik overigens niet, maar ik neem aan dat het B moet zijn.

Eerlijkgezegd snap ik ook niet dat deze vraag (nog) in de test zit, van de laatste set van de mensa thuistest is dit de enige waarbij geen duidelijke regelmaat te vinden is. Anderzijds zal slechts deze vraag fout doen je ook niet direct een negatief advies opleveren, tenzij het net de ene is die het verschil maakt.
Wat is catell?

(btw er stond dat ik waarschijnlijk de test zal halen als uitslag)

Berichten: 12.262

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Cattell is een type iq test. Het is wel een beetje vergelijkbaar met zulke plaatjes, maar ziet er in de praktijk iets anders uit.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Het is deze test. Het juiste was dus inderdaad b. Inderdaad een rare vraag, die volgt niet direct de logica van de andere vragen.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 12.262

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Binnen die test is het absoluut discutabel om deze vraag er neer te zetten, zeker gezien het bovenschrift:

"Choose the picture on the right (columns A B C D) which logically continues the series of pictures on the left."

Bij alle andere vragen is er sprake van continueren wat er in de eerste 3 plaatjes gebeurd volgens een duidelijk zichtbaar patroon, maar bij deze vraag juist niet. Bij de vraag eronder echter weer wel.

Overigens is nergens te vinden waar deze testvragen vandaan komen, ik vrees dat het daarmee lastig zal zijn de maker ervan te vragen wat het idee achter die ene rare vraag is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

Flisk schreef: do 13 mar 2014, 09:42
Het is deze test. Het juiste was dus inderdaad b. Inderdaad een rare vraag, die volgt niet direct de logica van de andere vragen.
lol

de 2de afbeelding bij de 28ste vraag van die test is verkeerd

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Ik snap de logica hierachter niet?

akane schreef: do 13 mar 2014, 17:17
lol

de 2de afbeelding bij de 28ste vraag van die test is verkeerd


Hoezo? ik zie niet wat er mis is... :?:
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer